Posted on: 21 kwietnia 2021 Posted by: mistrzynislow Comments: 0

Storytelling mimo, że brzmi nowocześnie, nie jest wytworem XXI wieku. Wpisany jest w historię człowieka od setek lat. Od samego początku wykorzystuje się go w komunikacji międzyludzkiej. Nie dziwi więc fakt, że marketingowcy dopatrzyli się w nim potencjału do budowania marek oraz efektywnych kampanii. Storytelling to sposób na kreowanie relacji z odbiorcą. Nie byłoby w tym niczego wyjątkowego, gdyby nie to, że odbywa się to poprzez oddziaływanie na jego wyobraźnię i emocje.

Relacje

100-letnia historia marki prezentowana rok po roku niczym na lekcji historii, raczej nie zyska fanów. Opowiedziana jednak z pasją, intrygującymi, a nawet z ‘pikantnymi’ wątkami, znacząco zyskuje na wartości. Kreacja zbudowana w oparciu o więzi z pewnością nie zostanie pominięta. Do tego zresztą aktualnie odnoszą się najnowsze trendy marketingowe. Konkurencja nie ma szans, jeśli ‘w grze’ pojawi się relacja. Mało które firmy mogą się pochwalić oryginalną ofertą. Większość wykorzystuje standardowy model prezentacji produktów czy też usług. Dlatego też wiele z nich nie zainteresuje konsumenta. A sekret dobrze zbudowanego story, leży w stworzeniu więzi z odbiorcą. Warto postawić na to, co klient lubi najbardziej i co spowoduje, że podniesie brew i kliknie w button ‘przejdź dalej’. Często wystarczy zastosować oryginalne hasło, anegdotę czy wręcz przeciwnie, oprzeć się na pasji towarzyszącej danej historii. Zdynamizowanie i kreatywne ubarwienie przekazu to gwarancja zainteresowania czytelnika.

Emocje

Mogłoby się wydawać, że trudno mówić o emocjach w reklamie proszku do prania. A jednak dobry scenariusz spotu, może wzruszyć nawet najbardziej skamieniałe dusze. Oczywiście gra na ludzkich uczuciach nie jest etycznym posunięciem. Jednak storytelling wykracza poza te granice. W tej metodzie nie chodzi o manipulację, a o wywołanie konkretnych odczuć. Podobnie rzecz się ma w przypadku filmów grozy czy komediowych. Nikt nie podejrzewa scenarzysty lub reżysera o manipulację. Najczęstszą emocją wykorzystywaną w storytellingu jest wzruszenie. Bożonarodzeniowe spoty Coca-Coli co roku zaskakują, a łzy mimo sprzeciwu (bo to przecież tylko reklama!), same napływają do oczu.  Dzięki tego rodzaju sztuczkom, markom udaje się mówić o kwestiach istotnych często dla całej ludzkości. Dlatego w tak wielu reklamach pojawia się rodzina. Należy również dodać, że wbrew pozorom emocje w kampaniach, wcale nie są łatwym chwytem reklamowym. Przede wszystkim muszą być stosowane ostrożnie i z wyczuciem, by nie przyniosły odwrotnego efektu.

Wiarygodność

Każda historia czegoś dotyczy. Pusty bełkot z pewnością nie zrobi już na nikim wrażenia. Mówić powinno się o czymś! Przekaz zwłaszcza w przypadku materiałów marketingowych, musi nieść ze sobą sens, wyższą ideę. Aktualnie jednym z najbardziej poszukiwanych przez konsumenta trendów jest prawda. Bajki odstawia się na dobranoc. Liczy się autentyczność. Tylko nią można zdobyć zaufanie odbiorcy. Dlatego w dobie social mediów, to właśnie wiarygodność ‘jest na wagę złota’. Świat wydaje się być coraz bardziej sztuczny. Warto więc wyróżnić się spośród całej reszty i aktywizować prawdę w swoich opowieściach. Ta bowiem nie potrzebuje specjalnej oprawy – broni się sama.

Wbrew pozorom narzędzia reklamowe wcale nie są bezduszne. To dzięki nim dobry marketingowiec i z łopaty zrobi prawdziwego bohatera sezonu. Musi po prostu zbudować jej unikatową historię, która spowoduje sprzedaż, ale i na dłużej zostanie w pamięci odbiorcy.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Leave a Comment