
Seniorzy coraz częściej sięgają po nowoczesne technologie. Niesłusznie uważa się, że Internet jest zarezerwowany dla młodych. Osoby powyżej 60 roku życia stanowią dość dużą część wszystkich użytkowników i nie powinno się ich pomijać. Jak dostosować komunikację marketingową, by trafiała do nowoczesnego e-seniora?
Nowe pokolenie seniorów
Zmiany technologiczne, które dokonały się na przestrzeni ostatnich 10-15 lat obejmują nie tylko najmłodszych. Wręcz przeciwnie – coraz więcej seniorów wykazuje coraz większą aktywność w Internecie i mediach społecznościowych. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka. Na pierwszym miejscu należałoby umieścić przemiany społeczne, które sprawiają, że starość nie kojarzy się już wyłącznie z samotnością i wykluczeniem. Po drugie – sieć pozwala starszym osobom na zachowanie aktywności społecznej i kontakt z bliskimi.
Prawie połowa seniorów powyżej 60 roku życia korzysta aktywnie z Internetu i komputera. Nie można zapominać o tym, że są to często osoby, które biegle obsługują komputer, ponieważ najczęściej miały z nim kontakt. Ponadto uczą się obsługi od młodszego pokolenia, które chce pozostawać z nimi w kontakcie online. Zatem pojawia się sytuacja, kiedy pokolenie 60+ doskonale orientuje się w możliwościach, jakie oferują technologie mobilne i stały dostęp do sieci.
Rynek dla seniorów
Producenci powoli zaczynają wychodzić naprzeciw potrzebom seniorów. Pojawia się coraz więcej produktów dedykowanych właśnie dla nich, ale w żadnym razie nie można uznać, że tylko zajmując się branżami dedykowanymi dla osób starszych, trzeba zadbać o odpowiednią komunikację dla nich.
Nie można zapomnieć, że struktura społeczna nieco zmieniła się i w przypadku 60-latków nie można mówić jeszcze o osobach starych i zrezygnowanych. To grupa osób, która nadal chce zachowywać aktywność towarzyską, zawodową i fizyczną. Ich potrzeby niewiele różnią się od potrzeb młodszych dorosłych osób. Warto także zwrócić uwagę na to, że są to osoby, które są skłonne zapłacić więcej i zakupić droższe produkty. Z reguły mają lepiej ustabilizowaną sytuację finansową niż młodzi. To wszystko sprawia, że ignorowanie seniorów podczas tworzenia strategii e-marketingowej to bardzo duży błąd. Warto to zaplanować i warto wiedzieć, jak się z nimi komunikować.
Komunikacja bez stereotypów
Niestety w marketingu pojawia się bardzo wiele stereotypów dotyczących seniorów. Wyobrażenia podpowiadają, że mamy do czynienia z izolowanymi ze społeczeństwa emerytami, którzy liczą się z każdym groszem i nie rozumieją wielu procesów. I być może dlatego bardzo wiele przekazów w reklamach jest bardzo specyficzna.
Komunikacja za pomocą prostego języka, stopniowe tłumaczenie każdego sformułowania i powtarzanie zdań – tak w zasadzie można by określić większość przekazów w reklamach telewizyjnych i radiowych. W Internecie tę grupę konsumentów prawie całkowicie się pomija, stosując zamiast tego komunikację w stronę opiekunów seniorów, który sprawia, że osoby starsze są przedstawiane jako ciężar. Taki przekaz może być krzywdzący i odbierany przez starsze osoby jako dyskryminujący. A to na pewno nie przysporzy marce pozytywnego odbioru. Wyeliminowanie stereotypów ze sposobu komunikacji to pierwszy i najważniejszy krok.
Komunikacja do osób starszych w wielu branżach
Nad komunikacją internetową skierowaną do osób starszych najczęściej zastanawiają się osoby zajmujące się branżą farmaceutyczną. I to w sumie byłoby na tyle. A to duży błąd! Okazuje się, że wiele starszych osób dokonuje zakupów i Internecie i za jego pomocą zawiera transakcje i podejmuje decyzje finansowe.
W jakich branżach szczególnie warto postawić na usprawnienie komunikacji? To przede wszystkim kosmetyki i usługi kosmetyczne. Dużym zainteresowaniem osób starszych cieszą się także produkty finansowe oraz wszelkiego rodzaju usługi bankowe. Do tego o taką komunikację powinna się pokusić branża prezentowa oraz dóbr luksusowych.
Dziadkowie i babcie coraz częściej korzystają z internetu. Tym bardziej, że seniorami są obecnie ludzie, którzy korzystają z Internetu od kilkunastu lat. To dobry target dla wielu branż.