
-
Strategia – po co?
Każde działanie, a już w szczególności kampania marketingowa musi być przemyślanym planem – czyli strategią. Bez tego możemy wykonywać czynności nie po kolei, popełnić szkolny błąd, albo po prostu utknąć w martwym punkcie i nie wiedzieć co dalej. Z tego właśnie powodu, tworząc strategię musimy usiąść nad kartką, z naszym zespołem i krok po kroku zaplanować strategię content marketingową. Jeżeli nie mamy zespołu, warto samemu na głos omawiać szczegóły. Okazuje się, że jak słyszymy nasze myśli – łatwiej je zweryfikować.
-
Zbadanie konkurencji.
Ponieważ konkurencja nie śpi, a wręcz działa prężnie, żeby być krok przed nią musisz dokładnie przeanalizować jak ona działa. A potem zrobić coś lepszego. Żeby być liderem na rynku musisz wiedzieć co oferuje konkurencja, ile to kosztuje, czym się wyróżniają konkretne firmy, w jaki sposób docierają do klientów. Musisz znaleźć sposób, żeby wpisać się w kanon – czyli żeby Twoja oferta była rozpoznawalna wśród innych. Ale warto, żeby była trochę lepsza. Z tym etapem jest sporo pracy, należy „odrobić lekcje” i trzeba zrobić to solidnie. Warto.
-
Analiza swojego biznesu i zdefiniowanie swoich celów.
Analiza biznesowa to niezwykle ważny, jeśli nie kluczowy etap dla biznesu. Od niego zależą wszystkie następne działania marketingowe. Jaki model biznesowy założymy, w jaki sposób chcemy funkcjonować. Jaki jest rynek zbytu, kim są odbiorcy, czy nasze usługi świadczymy na zasadach abonamentu, czy to jednorazowe zakupy?
Może najlepszym sposobem dla nas być reklama w czasopiśmie branżowym, a może udział w targach tematycznych. Każdy kanał potrzebuje innych treści, a co za tym idzie – nasz content się zmienia.
Istotne jest też zdefiniowanie celów – możliwe, że interesuje nas znalezienie pięćdziesięciu klientów miesięcznie, a może wystarczy dwóch. Najlepiej by było zwiększyć obroty dwukrotnie, ale może należy dać sobie na to więcej czasu. To powinno wynikać z naszej analizy finansowej. Jakie mamy koszty, jakie planujemy przychody? Ile nakładów przeznaczamy na działania marketingowe. Nie do przecenienia jest tutaj pomoc specjalistów, którzy pomogą nam oszacować te wartości i stworzyć na podstawie tego spójny plan działania.
-
Nasz klient docelowy – kto to?
To kluczowe pytanie dla marketingowca – kim jest klient? Co go interesuje, gdzie bywa, co czyta, co jest dla niego ważne, gdzie pracuje, jak spędza wolny czas? Jednym słowem: wszystko jest istotne. Musimy poznać jego sposób podejmowania decyzji. Od tego zależy – jak trafić do naszego odbiorcy.
Z pomocą przychodzą tutaj analizy odwiedzin Twojej strony oraz Google Analytics i analizy z portali społecznościowych. Jeśli zatrudniasz handlowców – porozmawiaj z nimi. Oni na co dzień stykają się z Twoimi klientami, wiedzą najlepiej po co klient przychodzi, o co pyta, na co najbardziej zwraca uwagę. Oni zapewne wiedzą, jakie są mocne i słabe strony Twojej oferty. Warto skorzystać z tej wiedzy, bo założenia biznesowe mogły być inne i należy to weryfikować.
-
Zdefiniuj zasoby – czyli zadbaj o finanse.
Jak już sprecyzowałeś cele, klienta docelowego, kanał dystrybucji oraz przeanalizowałeś działania konkurencji to teraz zadaj sobie pytanie – jaki mam na to budżet? Nie ukrywajmy – od jego zasobności zależeć będzie sukces. Ponieważ jednak najbardziej skuteczne kampanie, to te długofalowe, nie martw się. Koszty będziesz mógł sobie kompensować przez dłuższy okres. Warto jednak zadbać o środki na kampanię content marketingową, żeby móc doprowadzić działania do końca i zrealizować swoje cele.
-
Realizacja i analiza.
Jesteś przygotowany – działaj. Zatrudnij specjalistów, skorzystaj z usług agencji, albo działaj sam. Warto uzbroić się w cierpliwość i systematyczność. Efekty raczej nie będą natychmiastowe, ale raczej przyjdą falowo. Im więcej treści opublikujesz, tym więcej odbiorców zyskasz.
Bardzo ważne jest, żeby na bieżąco analizować efekty marketingu i reagować na ich wyniki. Jeśli działasz w Internecie, to statystyki będziesz otrzymywał na bieżąco – przeglądaj je. Może się okazać, że będziesz musiał zweryfikować swój plan, ale warto dopasować go do potrzeb rynku.
Podsumowując – dobry plan to połowa sukcesu. Ale z kolei – sukces ma zawsze kilku ojców. Zatem nie działaj sam, zatrudnij ekspertów, konsultuj pomysły, wdrażaj w życie dobre rozwiązania. Dobrze przemyślany plan przyniesie skutki szybciej niż Ci się wydaje.
Powodzenia!