Jak Google oceniają wiarygodność strony WWW?

Wiarygodność witryny jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Tylko co tak naprawdę Google rozumieją pod hasłem wiarygodności i jak wiarygodność sprawdzają? Tłumaczę to w kolejnym wpisie! :)

Poznanie zasad, którymi kierują się Google przy ocenie wiarygodności witryny, pozwala lepiej zastosować się do wskazówek i ułatwia sprostanie wymaganiom. Co to jest wiarygodność witryny wg Googli?

Choć zasady, którymi kierują się Google w wielu przypadkach są  niejawne (i niejasne! :) ), tak jeśli chodzi o wiarygodność witryny jest wręcz odwrotnie. Google udostępniły obszerny dokument Search Quality Evaluator Guidelines. Na ponad 160 stronach wykładają w nim wytyczne dla pracowników sprawdzających wiarygodność witryn w internecie. Co w nim znajdziemy?

Strony YMYL – Your Money, Your Life

Miej się na baczności, jeśli jesteś właścicielem lub administratorem strony z obszaru YMYL. Jest to rozległa grupa stron o najróżniejszej tematyce, którą łączy jedno: mogą w znaczny sposób wpływać na życie innych ludzi.

Należą tu :

  • strony poświęcone zdrowiu (poradnikowe, naukowe, dotyczące chorób i ich objawów), pieniądzom (a zwłaszcza inwestowaniu, podatkom, planowaniu emerytury, kupnie i sprzedaży nieruchomości, ubezpieczeniom),
  • strony zakupowe (poradnikowe, ale także te, na których konieczne jest podanie danych, także tych najbardziej wrażliwych: strony zakupowe, transferujące pieniądze, strony banków i sklepów),
  • strony związane z prawem i poradami prawnymi,
  • strony dostarczające newsów o społeczeństwie, zarówno lokalne, jak i ogólnokrajowe.

Google szczególnie bacznie przyglądają się takim stronom, ponieważ wywierać one mogą ogromny wpływ na życie ludzi. Do weryfikacji ich wiarygodności używają najostrzejszych kryteriów. Konieczne jest tu, aby podane były pełne dane podmiotu odpowiedzialnego za taką stronę, a także autorstwo wszystkich artykułów na stronach. Co więcej, pracownicy Googli są w stanie sprawdzić autorytet autorów. Jeśli strony aspirują do bycia naukowymi, wymaga się, aby artykuły na nich były tworzone przez naukowców i specjalistów o określonej renomie.

E-A-T– ekspert, autorytet, wiarygodność

E-A-T to proces oceny wiarygodności. Podlega jej ilość wartościowej treści na stronie oraz pełna jej funkcjonalność. Co ważne: ilość treści jest zależna od rodzaju strony, nie jest to kryterium uniwersalne.  Np. więcej treści wymaga się od stron poradnikowych, mniej od stron biznesowych.

Warto, aby w branżach wymagających szczególnego zaufania zawsze uwiarygadniać autorów treści. Służą temu dane kontaktowe umieszczane na stronie, a także dane autorów. Jeśli tekst jest naukowy, warto opisać zasługi i osiągnięcia autora w danej branży, przydadzą się też zamieszczone dyplomy i certyfikaty. To wszystko pozytywnie wpływa na ocenę E-A-T strony.

Na stronach wymagających szczególnej wiarygodności koniecznie należy zadbać o tytuł strony i opis meta, tak aby były adekwatne w 100% do zamieszczanej treści. Nawet mały rozdźwięk na tym polu skutkować może obniżaniem wskaźnika wiarygodności. Pamiętać tu należy również o nieumieszczaniu zbyt dużej liczby reklam, a także tych natarczywych, które odciągają uwagę użytkownika i przeszkadzają w odbiorze.

Znacznie obniżany jest też poziom wiarygodności stron, które mają zduplikowaną treść, skopiowaną z innych stron. Taka sytuacja absolutnie nie może mieć miejsca zwłaszcza na stronach wymagających pełnego zaufania i w obrębie treści głównej. W razie wykrycia tzw. duplicate content, strona spada mocno w wynikach wyszukiwania. Oprócz tego takie strony nie mogą zawierać złośliwego oprogramowania, posługiwać się językiem przemocy i w jakikolwiek sposób zachęcać do nienawiści, wprowadzać użytkowników w błąd, oszukiwać, nie mogą być też na nich używane agresywne sposoby pozycjonowania (tzw. black hat SEO, np. nienaturalnie duże zagęszczanie słów kluczowych, pozyskiwanie linków w sposób nielegalny, ukrywanie treści przed wzrokiem użytkownika).

Powody obniżenia wskaźnika jakości

Obniżenie wskaźnika jakości może nastąpić z różnych powodów. Co więcej, zdarza się nawet stronom, na którym nie znajdziemy niedozwolonych praktyk. Szczególnie narażone na obniżenia wskaźnika jakości są strony z grupy YMYL. To one są w pierwszym rzędzie na celowniku Googli, bowiem ich wpływ na życie jest zbyt duży, aby można było pozwolić na jakiekolwiek nieuczciwe praktyki. Wśród najczęściej pojawiających się powodów obniżenia wskaźnika jakości wymienia się:

  • zbyt mało treści,
  • treść mało wartościowa, nie wnosząca nic nowego wobec treści już dostępnych w internecie,
  • brak uwiarygodnienia autora treści na stronach wymagających szczególnego zaufania,
  • brak poświadczenia kompetencji autora treści na stronach z kręgu YMYL (dyplomy, certyfikaty i wszelkie inne poświadczenia),
  • zduplikowana treść (nie tylko wobec witryn zewnętrznych, ale także w obrębie tej samej witryny),
  • nieadekwatny do zawartości strony tytuł i/lub opis meta,
  • natarczywe reklamy, wyskakujące okienka pop-up,
  • strony nieaktualizowane,
  • złośliwe oprogramowanie lub elementy w jakikolwiek inny sposób wywierające negatywny wpływ,
  • agresywne techniki pozycjonowania.

Jeśli kilka z powyższych powodów zdarzy się na naszej stronie, a należy ona do kręgu YMYL, możemy być pewni sporego spadku w wynikach wyszukiwania. Należy dążyć do wyeliminowania ich wszystkich.

Najlepiej jest już na etapie projektowania strony mieć stale w pamięci myśl o wzbudzeniu zaufania, bez względu na to, czy strona należy do grupy YMYL, czy nie. Zaufanie, przejrzystość zamiarów i uczciwość to w relacjach w internecie podstawa.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

UX w służbie SEO – jak dobre praktyki UX wpływają na pozycjonowanie

Wiarygodność witryny jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Tylko co tak naprawdę Google rozumieją pod hasłem wiarygodności i jak wiarygodność sprawdzają? Tłumaczę to w kolejnym wpisie! :) Poznanie zasad, którymi kierują się Google przy ocenie wiarygodności witryny, pozwala lepiej zastosować się do wskazówek i ułatwia sprostanie wymaganiom. Co to jest wiarygodność witryny wg Googli? Choć zasady, którymi kierują się Google w wielu przypadkach są  niejawne …

Utrata pozycji w Googlach – jakie mogą być jej powody

Wiarygodność witryny jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Tylko co tak naprawdę Google rozumieją pod hasłem wiarygodności i jak wiarygodność sprawdzają? Tłumaczę to w kolejnym wpisie! :) Poznanie zasad, którymi kierują się Google przy ocenie wiarygodności witryny, pozwala lepiej zastosować się do wskazówek i ułatwia sprostanie wymaganiom. Co to jest wiarygodność witryny wg Googli? Choć zasady, którymi kierują się Google w wielu przypadkach są  niejawne …

Google Analytics – jak skutecznie wykorzystać statystyki oglądalności?

Wiarygodność witryny jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Tylko co tak naprawdę Google rozumieją pod hasłem wiarygodności i jak wiarygodność sprawdzają? Tłumaczę to w kolejnym wpisie! :) Poznanie zasad, którymi kierują się Google przy ocenie wiarygodności witryny, pozwala lepiej zastosować się do wskazówek i ułatwia sprostanie wymaganiom. Co to jest wiarygodność witryny wg Googli? Choć zasady, którymi kierują się Google w wielu przypadkach są  niejawne …

Dlaczego klienci porzucają koszyki zakupowe?

Wiarygodność witryny jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Tylko co tak naprawdę Google rozumieją pod hasłem wiarygodności i jak wiarygodność sprawdzają? Tłumaczę to w kolejnym wpisie! :) Poznanie zasad, którymi kierują się Google przy ocenie wiarygodności witryny, pozwala lepiej zastosować się do wskazówek i ułatwia sprostanie wymaganiom. Co to jest wiarygodność witryny wg Googli? Choć zasady, którymi kierują się Google w wielu przypadkach są  niejawne …