UX w służbie SEO – jak dobre praktyki UX wpływają na pozycjonowanie

Nie jest tajemnicą, że Google wspierają strony, które są przyjazne użytkownikom. To jeden z filarów istnienia tej wyszukiwarki. Co zatem każdy SEO-wiec powinien wiedzieć o UX, żeby wykorzystać je w służbie wyższych pozycji strony w Googlach? Zapraszam do lektury kolejnego wpisu! :)

Nie każdy SEO-wiec musi być UX-em, ale przynajmniej podstawy wiedzy z zakresu UX (User Experience, doświadczenie użytkownika) pozwala nam jeszcze skuteczniej pozycjonować strony internetowe. Dzieje się tak dlatego, że Google lepiej oceniają strony maksymalnie przyjazne dla użytkownika, a przecież o to chodzi w dziedzinie UX, o ogół wrażeń i doświadczeń użytkownika płynących z obcowania ze stroną WWW. W jaki sposób wykorzystać zasady z gruntu UX w pozycjonowaniu strony internetowej?

  1. Wabimy kliknięcia
    Spora liczba kliknięć na stronie dla robotów wyszukiwarkowych oznaczać może, że strona jest atrakcyjna i przyciąga. Musimy więc zachęcić użytkownika na wszelkie możliwe sposoby, aby pozostał na stronie jak najdłużej i się po niej chętnie przemieszczał. Tu z pomocą przyjść nam mogą właśnie zasady UX. Okazuje się bowiem, że im wyżej jakiś element jest zamieszczony na stronie, tym chętniej jest klikany przez użytkowników. Nie bez znaczenia pozostaje oczywiście język, jakim próbujesz skłonić do kliknięcia użytkownika. Mów konkretnie i prosto.
  2. Dbamy o szybkość ładowania strony
    Internauci są niecierpliwi i dają Twojej stronie najwyżej kilka sekund na załadowanie w pełni. Każda następna sekunda rodzi w nich podejrzenie, że ze stroną coś może być nie tak i szybko ją po prostu opuszczają. Pamiętaj o dobrym hostingu, a także prawidłowej optymalizacji kodu i „najcięższych” elementów witryny, takich jak obrazy i filmy video.
  3. Przygotowujemy atrakcyjną i adekwatną treść
    Co to oznacza? Treść musi być dostosowana do strony i jej charakteru. Jeśli nasza witryna ma charakter informacyjny bądź naukowy, użytkownicy oczekują dłuższych, rozbudowanych, merytorycznych tekstów. Jeśli jest natomiast stroną biznesu, teksty powinny być krótsze, zawierające esencję tego, co ważne. Zbyt długie lub zbyt krótkie treści niedopasowane do charakteru witryny zniechęcają i powodują porzucanie strony.
  4. Stawiamy na przemyślaną nawigację
    To ważne, ponieważ nawigacja prowadzi po stronie zarówno roboty wyszukiwarek, jak i użytkowników. Błędy w nawigacji wprowadzają w błąd roboty i zniechęcają internautów, wiele jest zatem do stracenia. Pamiętać należy, że w przypadku mniej rozbudowanych witryn, do każdej podstrony powinno prowadzić ze strony głównej maksymalnie jedno kliknięcie. Na rozbudowanych witrynach maksymalnie dwa. Nawigacja powinna być prosta i intuicyjna.
  5. Dbamy o linkowanie wewnętrzne
    Unikamy tu przeładowania stron linkami wewnętrznymi (czyli prowadzącymi do tej samej witryny i jej podstron), pilnujemy, aby nie umieszczać na tej samej podstronie wielu linków prowadzących do jednego miejsca docelowego, formułujemy poprawne anchory (anchory typu „czytaj więcej” powinny się pojawiać, ale w mniejszości).
  6. Poświęcamy uwagę tagom title i meta description
    Bo to z ich zawartością użytkownicy mają do czynienia w wynikach wyszukania, zanim jeszcze przejdą na naszą stronę. To jest ważne, aby teksty tych tagów skutecznie zachęcały do wejścia na stronę.

Dlaczego warto postawić na dobre UX?

Wyszukiwarki w zaawansowany sposób badają zachowania użytkowników. Jak bardzo zaawansowany jest to sposób, widać w danych gromadzonych w Google Analytics (o niektórych aspektach statystyk Google Analytics i ich skutecznym wykorzystaniu pisałam w artykule Jak skutecznie wykorzystać statystyki oglądalności strony). W statystykach GA dostajemy ogrom danych dotyczących różnych obszarów istnienia witryny i ruchu na niej.

Zachowanie odbiorców w witrynie jest dla robotów wyszukiwarek jasnym znakiem jakości i przyjazności (lub ich braku) naszej witryny. A przecież o jakość i przyjazność użytkownikom chodzi najbardziej, nie o wyrafinowane sposoby pozyskiwania linków czy inne działania z myślą o pozycjonowaniu. Jeśli odbiorcy porzucają naszą witrynę po obejrzeniu jednej tylko strony, nie przechodzą dalej, jeśli spędzają na niej niewiele czasu, nie realizują naszych wezwań do akcji – to czytelny znak dla robotów wyszukiwarek, że strona nie jest najwyższej jakości.

I przeciwnie: strony, na które użytkownicy chętnie wchodzą i na nie wracają, spędzają na nich dużo czasu, odwiedzają wiele podstron, klikają w przyciski call to action to strony odbierane są przez roboty wyszukiwarek jako wysokiej jakości i atrakcyjne dla użytkowników. Takie strony zajmują lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania.

Żeby sprawić, aby witryna była na tyle zachęcająca, żeby użytkownicy często na nią wchodzili i spędzali na niej sporo czasu, potrzebne jest wdrożenie dobrych praktyk UX.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Utrata pozycji w Googlach – jakie mogą być jej powody

Nie jest tajemnicą, że Google wspierają strony, które są przyjazne użytkownikom. To jeden z filarów istnienia tej wyszukiwarki. Co zatem każdy SEO-wiec powinien wiedzieć o UX, żeby wykorzystać je w służbie wyższych pozycji strony w Googlach? Zapraszam do lektury kolejnego wpisu! :) Nie każdy SEO-wiec musi być UX-em, ale przynajmniej podstawy wiedzy z zakresu UX (User Experience, doświadczenie użytkownika) pozwala nam jeszcze skuteczniej pozycjonować strony internetowe. …

Medic update – trzecia aktualizacja algorytmu w tym roku

Nie jest tajemnicą, że Google wspierają strony, które są przyjazne użytkownikom. To jeden z filarów istnienia tej wyszukiwarki. Co zatem każdy SEO-wiec powinien wiedzieć o UX, żeby wykorzystać je w służbie wyższych pozycji strony w Googlach? Zapraszam do lektury kolejnego wpisu! :) Nie każdy SEO-wiec musi być UX-em, ale przynajmniej podstawy wiedzy z zakresu UX (User Experience, doświadczenie użytkownika) pozwala nam jeszcze skuteczniej pozycjonować strony internetowe. …

Aktualizacja algorytmu Speed Update – teraz liczy się szybkość!

Nie jest tajemnicą, że Google wspierają strony, które są przyjazne użytkownikom. To jeden z filarów istnienia tej wyszukiwarki. Co zatem każdy SEO-wiec powinien wiedzieć o UX, żeby wykorzystać je w służbie wyższych pozycji strony w Googlach? Zapraszam do lektury kolejnego wpisu! :) Nie każdy SEO-wiec musi być UX-em, ale przynajmniej podstawy wiedzy z zakresu UX (User Experience, doświadczenie użytkownika) pozwala nam jeszcze skuteczniej pozycjonować strony internetowe. …

SEO copywriter – a kto to taki?!

Nie jest tajemnicą, że Google wspierają strony, które są przyjazne użytkownikom. To jeden z filarów istnienia tej wyszukiwarki. Co zatem każdy SEO-wiec powinien wiedzieć o UX, żeby wykorzystać je w służbie wyższych pozycji strony w Googlach? Zapraszam do lektury kolejnego wpisu! :) Nie każdy SEO-wiec musi być UX-em, ale przynajmniej podstawy wiedzy z zakresu UX (User Experience, doświadczenie użytkownika) pozwala nam jeszcze skuteczniej pozycjonować strony internetowe. …