Google Analytics – jak skutecznie wykorzystać statystyki oglądalności?

Każdy, kto prowadzi biznes on-line lub chociażby ma stronę internetową, która ma spełniać określony cel, powinien korzystać ze statystyk Google Analytics. Jakie korzyści przynosi analiza gromadzonych tam danych i jak je wykorzystać?

Statystyki Google Analytics to potężne narzędzie. Dostarcza mnóstwa danych, których analiza rzuca czasem nowe światło na naszą stronę internetową i ruch na niej. Dzięki Google Analytics możemy sprawdzić, kto korzysta z naszej strony, jak wiele jest to osób, jak długo na niej pozostają, czy wracają, gdzie wchodzą i gdzie wychodzą. Dowiemy się, z jakich są miejsc, czy nasze przyciski wzywające do akcji działają i odwiedzający wykonują na niej takie czynności, jakie zaplanowaliśmy. A to  tylko wycinek z wielu danych, jakie możemy na Google Analytics podejrzeć.

Korzyści z używania statystyk Google Analytics

  • Statystyki Google Analytics pozwalają poznać odbiorców, czyli osoby wchodzące na naszą witrynę i korzystające z niej. Dzięki dokładnym danym demograficznym i lokalizacyjnym jesteśmy w stanie sprawdzić, czy ze strony korzystają dokładnie te osoby, do których jest adresowana. Dowiemy się, czy są odpowiednim wieku i z przychodzą z odpowiednich rejonów geograficznych.
  • Statystyki GA wspierać mogą działania optymalizacyjne. Dzięki wiedzy o zachowaniach użytkowników, np. porzucaniu strony na konkretnej podstronie lub wychodzeniu ze strony po bardzo krótkim czasie dostajemy jasny sygnał, że należy przeprowadzić działania optymalizacyjne. Np. należy poprawić treść, przeanalizować proces poruszania się klientów po stronie. Możemy też otrzymać sygnał, że np. potrzebne jest lepsze dopasowanie strony do urządzeń o określonej rozdzielczości.
  • Dzięki możliwości sprawdzenia, które treści przyciągają najwięcej osób. Sprawdzimy tu też, którym treściom użytkownicy poświęcają najwięcej uwagi, zyskać możemy inspirację  dla nowych treści, utrzymanych w podobnej formie.
  • Statystyki Google Analytics pozwalają na dużo lepiej dopasowane działania w płatnych kampaniach typu PPC. Pokazują chociażby, do kogo należy je kierować (kto najczęściej odwiedza stronę).
  • Dzięki statystykom dostarczanym na bieżąco w czasie rzeczywistym jesteśmy w stanie sprawdzić np. reakcje na newsletter.

To tylko niektóre korzyści, jakie przynieść może korzystanie ze statystyk Google Analytics. Osobną ogromną grupę plusów przynosi zdefiniowanie, a następnie mierzenie konwersji, czyli konkretnych działań użytkowników. Konwersją może być zakup produktu, ale może być też zapisanie się na newsletter czy przejście na określoną podstronę. Dzięki GA możemy śledzić, czy dochodzi do konwersji, w jakich okolicznościach, lub jakie okoliczności mogą w nich przeszkadzać.

Bo dane dostarczane przez Google Analytics to tylko połowa sukcesu, drugą połowę stanowi umiejętność zanalizowania tych danych i np. zidentyfikowania, które obszary witryny mogą stanowić przeszkodę w osiąganiu założonych celów i wymagają poprawy. Tak naprawdę to umiejętność analizowania dostarczonych danych jest podstawą sukcesu.

Jak skutecznie wykorzystać dane ze statystyki Google Analytics?

Dane z Google Analytics możesz wykorzystać na wiele różnych sposobów.

Sprawdź skuteczność witryny

Przede wszystkim możesz sprawdzić, jak i czy skuteczna jest Twoja witryna. Pomogą Ci w tym raporty SEO dostępne w Google Analytics. Sprawdzisz w nich chociażby, czy słowa kluczowe do pozycjonowania witryny zostały dobrane poprawnie (czy to właśnie po ich wpisaniu do wyszukiwarki klienci wchodzą na Twoją stronę).

Zidentyfikuj najbardziej angażujące treści

Skuteczne wykorzystanie danych z Google Analytics pozwoli także zrozumieć, które z treści zamieszczonych w witrynie najbardziej angażują odbiorców. Kolejne treści tworzone na stronę mogą być ich kontynuacją, dzięki czemu zatrzymamy użytkowników na dłużej i przekonamy ich, że warto na naszą stronę wracać.

Poznaj swoich odwiedzających

W Google Analytics dowiemy się także, skąd na naszą stronę przybywają odwiedzający. Jeśli jest to jeden z portali społecznościowych, jest to sygnał, że być może warto inwestować w intensywniejszą promocję w tym właśnie portalu, ponieważ skutecznie ściąga użytkowników. W GA możemy zbadać też niejako jakość tych wizyt: sprawdzić, ile czasu taka wizyta trwała, jaką drogą po stronie poruszał się użytkownik, na którą stronę wszedł i z poziomu której podstrony opuścił naszą witrynę. Te dane z kolei zasygnalizują nam, czy na naszej stronie nie ma jakichś słabych podstron, których treść, grafiki, układ lub inny element mogą zniechęcać użytkowników, skracać ich wizyty na stronie i powodować, że szybko z niej wychodzą.

Warto też zwrócić uwagę na wszelkie dane demograficzne, jakich dostarcza nam Google Analytics. Jeśli będziesz mieć świadomość płci i wieku osób odwiedzających Twoją witrynę, możesz lepiej dopasować styl języka treści i wygląd strony właśnie do nich.

Dowiedz się, skąd przychodzą użytkownicy

Dane lokalizacyjne pozwolą Ci na bieżąco prowadzić działania ukierunkowane na dany region, jeśli oczywiście prowadzisz regionalny biznes. Jeśli statystyki GA mówią, że przeważająca liczba wejść na Twoją stronę odbywa się spoza Twojego regionu, może być to sygnał, aby zweryfikować frazy kluczowe w pozycjonowaniu lub zintensyfikować działania promocyjne właśnie dla swojej lokalizacji.

Sprawdź zainteresowania użytkowników

Ciekawych danych dostarcza nam także sekcja Zainteresowania w Google Analytics. Dowiesz się tu, czym interesują się osoby wchodzące na Twoją stronę. To kopalnia inspiracji do rozwijania witryny. Jeśli prowadzisz stronę kulinarną, a Twoi użytkownicy lubią czytać, może warto ją wzbogacić o e-booki?

Czy strona jest ciekawa dla użytkowników?

Dobrze jest analizować też zachowanie użytkowników na stronie. Z wielu przedstawionych tu danych możesz wywnioskować, na ile strona jest ciekawa dla odwiedzających, czy ją lubią i chętnie na nią wracają. Jeśli nie, jest to sygnał do przemyślenia, jak poprawić skuteczność działań promocyjnych.

 

E-marketing – Rybnik, Katowice, cała Polska :)

A jeśli potrzebujesz kogoś, kto zajmie się e-marketingiem w Twojej firmie, a statystyki Google Analytics wykorzysta, by wzmocnić Twoją markę i zwiększyć zyski, daj znać :)

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Utrata pozycji w Googlach – jakie mogą być jej powody

Każdy, kto prowadzi biznes on-line lub chociażby ma stronę internetową, która ma spełniać określony cel, powinien korzystać ze statystyk Google Analytics. Jakie korzyści przynosi analiza gromadzonych tam danych i jak je wykorzystać? Statystyki Google Analytics to potężne narzędzie. Dostarcza mnóstwa danych, których analiza rzuca czasem nowe światło na naszą stronę internetową i ruch na niej. Dzięki Google Analytics możemy sprawdzić, kto korzysta z naszej …

Dlaczego klienci porzucają koszyki zakupowe?

Każdy, kto prowadzi biznes on-line lub chociażby ma stronę internetową, która ma spełniać określony cel, powinien korzystać ze statystyk Google Analytics. Jakie korzyści przynosi analiza gromadzonych tam danych i jak je wykorzystać? Statystyki Google Analytics to potężne narzędzie. Dostarcza mnóstwa danych, których analiza rzuca czasem nowe światło na naszą stronę internetową i ruch na niej. Dzięki Google Analytics możemy sprawdzić, kto korzysta z naszej …

Aktualizacja algorytmu Speed Update – teraz liczy się szybkość!

Każdy, kto prowadzi biznes on-line lub chociażby ma stronę internetową, która ma spełniać określony cel, powinien korzystać ze statystyk Google Analytics. Jakie korzyści przynosi analiza gromadzonych tam danych i jak je wykorzystać? Statystyki Google Analytics to potężne narzędzie. Dostarcza mnóstwa danych, których analiza rzuca czasem nowe światło na naszą stronę internetową i ruch na niej. Dzięki Google Analytics możemy sprawdzić, kto korzysta z naszej …

Linkowanie wewnętrzne – jak to robić z głową?

Każdy, kto prowadzi biznes on-line lub chociażby ma stronę internetową, która ma spełniać określony cel, powinien korzystać ze statystyk Google Analytics. Jakie korzyści przynosi analiza gromadzonych tam danych i jak je wykorzystać? Statystyki Google Analytics to potężne narzędzie. Dostarcza mnóstwa danych, których analiza rzuca czasem nowe światło na naszą stronę internetową i ruch na niej. Dzięki Google Analytics możemy sprawdzić, kto korzysta z naszej …