Aktualizacja algorytmu Speed Update – teraz liczy się szybkość!

Już w styczniu Google zapowiadały przewidzianą na 2018 rok aktualizację algorytmu wyszukiwarki biorącej na celownik strony ładujące się wolno, dużo za wolno. I oto tzw. Speed Update stał się faktem :)

Zauważyliście spadek, a przynajmniej wahnięcia pozycji stron? Jeśli tak, musicie zastanowić się nad prędkością swoich witryn, bo właśnie strony, które wolno się ładują, stały się ofiarami najnowszej aktualizacji algorytmu Googli, Speed Update. Tym samym prędkość ładowania stron (nie tylko na desktopach, ale również na urządzeniach mobilnych) oficjalnie stała się ważnym czynnikiem rankingowym.

Speed Update – jakie zmiany przynosi ta aktualizacja algorytmu?

Aktualizacja ta bierze pod uwagę prędkość ładowania się stron, zwłaszcza mobilnych. Jak to zazwyczaj bywa, Google nie podają dokładnie, w jaki sposób jest mierzona prędkość i jaka szybkość ładowania jest uznawana za niewystarczającą. Zaznaczają jedynie, że aktualizacja wpłynie tylko na naprawdę najwolniejsze witryny.

Skąd mam wiedzieć, jak szybko ładuje się moja strona WWW?

Tym, co webmasterzy powinni wziąć pod uwagę w kontekście szybkości ładowania strony, z pewnością są wyniki dostarczane przez wtyczkę do Chrome Lighthouse od Googli. Warto też wziąć pod uwagę wynik dostarczany przez inne narzędzie PageSpeed Insights. Nie bez znaczenia pozostają też wyniki dostarczane przez Chrome User Experience Report. Te trzy źródła wiedzy o szybkości strony polecane są przez same Google.

Po co aktualizacja Speed Update?

Od wielu lat Google podkreślają, że chcą wspierać wysoką jakość treści dostępnych w internecie i komfort korzystania z globalnej sieci. Z tego powodu tak istotnym czynnikiem rankingowym są na stronach chociażby teksty: o odpowiedniej długości, w pełni dopasowane do zapytań użytkownika. Ważna jest też szybkość ładowania stron.

Aktualizacja Speed Update sprawia, że kolejnym istotnym czynnikiem rankingowym staje się szybkość ładowania stron na urządzeniach mobilnych. Nic dziwnego, publikowane rok do roku raporty nie pozostawiają złudzeń: coraz większa liczba wejść do internetu odbywa się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Google postanowiły zadbać o jeden z ważniejszych aspektów korzystania z sieci przez użytkowników mobilnych: szybkość ładowania stron. To kolejny krok ku ułatwieniu życia tym, którzy w głównej mierze korzystają z internetu poprzez urządzenia przenośne, po tym, kiedy Google w kwietniu 2015 roku zrobiło prawdziwy „mobilegeddon” i postawiło na uprzywilejowanej pozycji te serwisy, które są dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Teraz te strony mają działać szybko, w przeciwnym razie spadną w indeksie.

Z pewnością aktualizacja polepszy komfort korzystania z wielu witryn, których właściciele odkładali na później lub w ogóle nie myśleli o konieczności przyspieszenia swoich stron. Zmiana Speed Update zmusi ich do zrobienia koniecznych aktualizacji, na czym skorzystają wszyscy: właściciele stron, ponieważ użytkownicy dużo częściej porzucają strony, które się wolno ładują, użytkownicy, bo komfort korzystania z witryn wzrośnie.

Jak przyspieszyć stronę?

Jest wiele czynników, które zmodyfikowane lub wyeliminowane, pozwolą stronie ładować się szybciej, zarówno na desktopach, jak i na urządzeniach mobilnych. W pierwszej kolejności jednak należy:

  • postawić na dobry hosting (jest to ważne, ponieważ na serwerze przechowywana jest cała strona wraz z różnymi zasobami, np. obrazami czy filmami. Warunkiem szybkiego działania strony jest szybka odpowiedź serwera na wezwanie strony do przesłania danego zasobu. Zapewnić to może tylko dobry, szybki hosting. Warto na taki postawić, jeśli Twoja strona jest mocno rozbudowana;
  • uporządkować kod źródłowy strony (każda zbędna linia kodu obciąża, im więcej linii kodu jest, tym wolniej działa strona);
  • zoptymalizować CSS – warto stosować jak najmniej zewnętrznych plików CSS, korzystaj ze stylów inline umieszczanych w HTML między tagami <style> </style> w HTML, zamiast w osobnym pliku CSS; unikaj używania stylów dużych elementów bezpośrednio w HTML (typu div, margin czy h1);
  • sprawdzić wagę plików graficznych na stronie: niemal zawsze jest możliwość jej zmniejszenia przez odpowiednią optymalizację (unikamy formatów nieskompresowanych typu .bmp, miniatury powinny być…miniaturami, a nie dużymi obrazkami pomniejszanymi w kodzie);
  • sprawdzić przekierowania: jeśli jest ich wiele, powodują wydłużenie czasu ładowania strony; być może są na stronie zbędne przekierowania, które należy usunąć. Przekierowania generują  kolejne zapytania, co źle wpływa na czas ładowania strony i obniża wydajność;
  • sprawdzić, czy na stronie nie ma zainstalowanych niepotrzebnych wtyczek i aplikacji;
  • zadbać o pamięć przeglądarki, czyli tzw. cache – warto zadbać o cache, ponieważ pozwala to przeglądarce zapisać zasoby już raz pobrane. Dzięki temu ponowne odwiedziny strony sprawiają, że ładuje się ona bardzo szybko, ponieważ najważniejsze zasoby są już zapisane u użytkownika.

Oczywiście to tylko wycinek możliwości działań, jakie można podjąć, aby przyspieszyć działanie strony. Każdy, kto zobaczył wahnięcia na wykresach po wdrożeniu Speed Update będzie musiał przeanalizować sytuację strony i wdrożyć przynajmniej niektóre z nich :)

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Jak Google oceniają wiarygodność strony WWW?

Już w styczniu Google zapowiadały przewidzianą na 2018 rok aktualizację algorytmu wyszukiwarki biorącej na celownik strony ładujące się wolno, dużo za wolno. I oto tzw. Speed Update stał się faktem :) Zauważyliście spadek, a przynajmniej wahnięcia pozycji stron? Jeśli tak, musicie zastanowić się nad prędkością swoich witryn, bo właśnie strony, które wolno się ładują, stały się ofiarami najnowszej aktualizacji algorytmu Googli, Speed …

UX w służbie SEO – jak dobre praktyki UX wpływają na pozycjonowanie

Już w styczniu Google zapowiadały przewidzianą na 2018 rok aktualizację algorytmu wyszukiwarki biorącej na celownik strony ładujące się wolno, dużo za wolno. I oto tzw. Speed Update stał się faktem :) Zauważyliście spadek, a przynajmniej wahnięcia pozycji stron? Jeśli tak, musicie zastanowić się nad prędkością swoich witryn, bo właśnie strony, które wolno się ładują, stały się ofiarami najnowszej aktualizacji algorytmu Googli, Speed …

Utrata pozycji w Googlach – jakie mogą być jej powody

Już w styczniu Google zapowiadały przewidzianą na 2018 rok aktualizację algorytmu wyszukiwarki biorącej na celownik strony ładujące się wolno, dużo za wolno. I oto tzw. Speed Update stał się faktem :) Zauważyliście spadek, a przynajmniej wahnięcia pozycji stron? Jeśli tak, musicie zastanowić się nad prędkością swoich witryn, bo właśnie strony, które wolno się ładują, stały się ofiarami najnowszej aktualizacji algorytmu Googli, Speed …

Google Analytics – jak skutecznie wykorzystać statystyki oglądalności?

Już w styczniu Google zapowiadały przewidzianą na 2018 rok aktualizację algorytmu wyszukiwarki biorącej na celownik strony ładujące się wolno, dużo za wolno. I oto tzw. Speed Update stał się faktem :) Zauważyliście spadek, a przynajmniej wahnięcia pozycji stron? Jeśli tak, musicie zastanowić się nad prędkością swoich witryn, bo właśnie strony, które wolno się ładują, stały się ofiarami najnowszej aktualizacji algorytmu Googli, Speed …