Linkowanie wewnętrzne – jak to robić z głową?

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych aspektów optymalizacji strony WWW z myślą o wyszukiwarkach. Wielu osobom kojarzy się tylko z umieszczaniem linków w treści, a tak naprawdę zagadnienie jest dużo szerze. Jak zbudować linkowanie wewnętrzne tak, aby było skuteczne?

Miejsc na stronie WWW, w których umieścić można, a nawet trzeba linki, jest wiele. Nie wszystkie jednak są totalnie oczywiste, przez co często na stronach internetowych widuję dość duże zaniedbania w tym zakresie. Warto uświadomić sobie, gdzie na stronie są linki, które przekazują i otrzymują moc pozycjonerską i właściwie je wykorzystać.

Linkowanie wewnętrzne – uniwersalne zasady

Już zastosowanie się do kilku uniwersalnych zasad linkowania wewnętrznego (internal linking) pozwala na zwiększenie skuteczności linków i zauważalne wzrosty pozycji strony WWW w Googlach:

  • dbaj o anchory (anchor text). Anchory powinny być dokładnym opisem treści, do której prowadzą linki;
  • linkuj do jednego i tego samego adresu strony głównej (jest różnica między http://xyz.plhttps://xyz.pl, a nawet http://xyz.pl/index.php. Jeśli wybierzesz jedną postać adresu, konsekwentnie się jej trzymaj);
  • pamiętaj, aby do podstrony prowadziły najwyżej 2 kliknięcia od strony głównej. Jeśli będzie ich więcej, strona otrzyma mniej mocy pozycjonującej (pageranku) ze strony głównej, mniej też użytkowników na nie trafi, a współczynnik odrzuceń będzie wyższy;
  • menu jest ważne, ponieważ zawiera linki do kategorii;
  • ale nie mniej ważna jest droga powrotu, czyli okruszki (breadcrumbs). Jest to zestaw linków umieszczony zazwyczaj na górze strony pokazujący naszą pozycję względem strony głównej. Może mieć postać np. stronaglowna.pl/podstrona1/podstrona1.1. Każda z części adresu jest linkiem i umożliwia powrót poprzez jedno kliknięcie;
  • jeśli Twoja witryna jest duża (liczy kilkadziesiąt podstron), warto umieścić na niej mapę witryny jako plik XML lub HTML – pomaga to robotom poruszać się po niej i efektywnie indeksować jej podstrony;
  • linki do podstron można wplatać w teksty na stronie, warto wówczas stosować odpowiadające słowom kluczowym, na które pozycjonowana jest strona, anchory;
  • pamiętaj, aby linki dodatkowo oznaczać tagiem title, świetnie przysłuży się to pozycjonowaniu;
  • warto dbać o hierarchię linków, tzn. najważniejsze linki wewnętrzne powinny być najwyżej w kodzie strony;
  • linków wewnętrznych i zewnętrznych nie powinno być więcej niż 100 na stronę;
  • warto dbać zarówno o linki tekstowe, jak i graficzne, niemniej przewaga tych pierwszych jest zauważalna i powinno być ich znacznie więcej;
  • rozkład linków wewnętrznych należy rozsądnie zaplanować, pamiętając, że moc pozycjonująca jest dzielona przez liczbę wszystkich linków, które znajdują się w tym samym dokumencie. Wniosek jest zatem prosty: im więcej jest linków, tym mniejsza moc pozycjonująca do nich płynie.

Gdzie umieszczać linki wewnętrzne?

Są miejsca oczywiste, w których linki umieszcza się intuicyjnie. Należą do nich podlinkowane logo, linki w menu strony, linki do kategorii, linki z anchorami w tekstach na stronie, okruszki (breadcrumbs). Ale są miejsca mniej oczywiste, o których w kontekście linków wewnętrznych warto pamiętać. Są to:

  • chmura tagów,
  • tagi pod np. wpisami blogowymi,
  • wpisy blogowe powiązane jako linki z głównym wpisem,
  • produkty powiązane z kupowanym produktem (np. w popularnej sekcji „Inni klienci oglądali także…” lub „Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili także…”),
  • stronicowanie (paginacja) wpisów.

Korzyści z przemyślanego linkowania wewnętrznego

Warto poświęcić czas i uwagę dobremu linkowaniu wewnętrznemu, bo korzyści z tego są nie do przecenienia. Dobre linkowanie wewnętrzne sprzyja przejrzystości strony, łatwej nawigacji po podstronach, bez problemu odsyła użytkownika do treści, które z jakiegoś powodu powinien przeczytać/ zobaczyć, sprzyja zdobywaniu założonych celów (np. wezwania call to action).

Dobre linkowanie wewnętrzne jest też ważne dla robotów wyszukiwarek: pozwala im łatwo indeksować kolejne podstrony. Jeśli któraś podstrona nie zostanie podlinkowana, roboty po prostu na nią nie trafią.

SEO– Rybnik, Katowice, cała Polska :)

A jeśli potrzebujecie kogoś, kto zajmie się Waszą strategią SEO, w tym linkowaniem wewnętrznym: zaplanuje je na etapie powstawania strony lub poprawi to już istniejące, to pamiętajcie, jestem do Waszej dyspozycji! :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Płatne linki – na co zwrócić uwagę?

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych aspektów optymalizacji strony WWW z myślą o wyszukiwarkach. Wielu osobom kojarzy się tylko z umieszczaniem linków w treści, a tak naprawdę zagadnienie jest dużo szerze. Jak zbudować linkowanie wewnętrzne tak, aby było skuteczne? Miejsc na stronie WWW, w których umieścić można, a nawet trzeba linki, jest wiele. Nie wszystkie jednak są totalnie oczywiste, przez co często na stronach internetowych …

Czy warto dbać o wizualną stronę tekstu?

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych aspektów optymalizacji strony WWW z myślą o wyszukiwarkach. Wielu osobom kojarzy się tylko z umieszczaniem linków w treści, a tak naprawdę zagadnienie jest dużo szerze. Jak zbudować linkowanie wewnętrzne tak, aby było skuteczne? Miejsc na stronie WWW, w których umieścić można, a nawet trzeba linki, jest wiele. Nie wszystkie jednak są totalnie oczywiste, przez co często na stronach internetowych …

Jak Google oceniają wiarygodność strony WWW?

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych aspektów optymalizacji strony WWW z myślą o wyszukiwarkach. Wielu osobom kojarzy się tylko z umieszczaniem linków w treści, a tak naprawdę zagadnienie jest dużo szerze. Jak zbudować linkowanie wewnętrzne tak, aby było skuteczne? Miejsc na stronie WWW, w których umieścić można, a nawet trzeba linki, jest wiele. Nie wszystkie jednak są totalnie oczywiste, przez co często na stronach internetowych …

UX w służbie SEO – jak dobre praktyki UX wpływają na pozycjonowanie

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych aspektów optymalizacji strony WWW z myślą o wyszukiwarkach. Wielu osobom kojarzy się tylko z umieszczaniem linków w treści, a tak naprawdę zagadnienie jest dużo szerze. Jak zbudować linkowanie wewnętrzne tak, aby było skuteczne? Miejsc na stronie WWW, w których umieścić można, a nawet trzeba linki, jest wiele. Nie wszystkie jednak są totalnie oczywiste, przez co często na stronach internetowych …