Najważniejsze raporty w Google Analytics

Google Analytics to potężne narzędzie marketingowe, które daje ogrom wiedzy o wszystkim, co się na naszej stronie dzieje.

Pozwala nie tylko reagować na problemy, ale również maksymalizować zyski. Przyjrzyjmy się, czego możemy się dowiedzieć ze statystyk od Googli!

Wszystkie najważniejsze i najczęściej używane narzędzia zostały skupione w panelu po lewej stronie. Choć Google Analytics dają ogromne możliwości jeśli chodzi o tworzenie spersonalizowanych raportów, bardzo często korzystamy z raportów domyślnych. Nic dziwnego, są one odpowiedzią na najczęściej poszukiwane informacje o ruchu i zachowaniach na stronie. Zobaczmy, co w nich znajdziemy.

Czas rzeczywisty w Google Analytics

Raport ten daje podgląd tego, co się w tej właśnie chwili dzieje na Twojej stronie. Nie dzisiaj, nie wczora czy rok temu, ale właśnie w tej chwili. No, może parę sekund temu :) Raport ten jest na bieżąco aktualizowany, a informacje o nowych osobach i ich ruchach na stronie pojawiają się w nim już w parę sekund.

Dowiesz się tu, skąd są osoby przebywające właśnie na Twojej stronie, skąd na nią trafili (raport źródła wizyt mówi nam, które media przysłały na naszą stronę użytkowników), jakie treści aktualnie przeglądają, jakie zdarzenia uruchomili. Dostępne są tu także dane o konwersjach (realizacjach celu) w czasie rzeczywistym i w ciągu ostatnich 30 minut.

W jaki sposób można te informacje wykorzystać? Przydają się one w wielu sytuacjach, np. kiedy chcesz sprawdzić reakcję odbiorców na konkretne wydarzenie typu wysyłka newslettera, opublikowanie jakiejś ważnej informacji w mediach społecznościowych,

Odbiorcy w Google Analytics

Ten raport to ogromna baza wiedzy o odbiorcach (użytkownikach) naszej witryny (całkiem niedawno raportowi Odbiorcy w Google Analytics poświęciłam osobny wpis). Pokazuje on nie tylko dane o liczbach użytkowników odwiedzających naszą stronę, mówi też o tym, kim oni są i w jaki sposób z niej korzystają. Dzięki tym danym sprawdzimy, jak popularna jest nasza strona, ilu użytkowników przyciąga, ilu z nich powraca, jaki czas na niej spędzają, na jakie strony wchodzą i gdzie ją porzucają. Dowiemy się, z jakich urządzeń korzystają, wchodząc na naszą witrynę, w jakiej przebywają lokalizacji, ile mają lat, jaka jest ich płeć i wiele innych informacji.

Oczywiście dane te nie umożliwiają identyfikacji poszczególnych użytkowników, dostarczają jedynie ogólne informacje, które pozwalają rozeznać pewien profil użytkownika odwiedzającego naszą witrynę.

Dane gromadzone w raportach Odbiorcy pozwalają sprawdzić, czy nasza witryna trafia do właściwych osób, czy jest skuteczna i nasze wezwania do akcji działają.

Pozyskiwanie w Google Analytics

Kolejną ważną zwłaszcza dla marketingowców grupą raportów są raporty Pozyskiwanie. Można się tu dowiedzieć, skąd konkretnie przychodzą na naszą stronę użytkownicy: jaki procent z nich pochodzi z ruchu organicznego, jaki z płatnych kampanii typu Google Adwords (Ads), jaki z bezpośredniego wpisania adresu w przeglądarkę, a jaki procent przybywa z mediów społecznościowych.

Google przekazuje tu także dodatkowe informacje w postaci słów kluczowych, na które wyświetliła się użytkownikom nasza strona i po kliknięciu w które na nią trafili, kampanii, SEO, a także przydatne analizy kosztów.

Zachowanie w Google Analytics

Raport Zachowanie pokazuje, co dokładnie na naszej stronie robią użytkownicy: jak się po niej poruszają, czy i jakie podejmują działania, czego na niej szukają Dowiemy się tu szczegółowych informacji o wszystkich podstronach: ich popularności, czasie spędzonym na nich, wejściach. Sprawdzimy tu współczynnik odrzuceń, strony docelowe i strony wyjścia.

W raportach o zachowaniu odbiorców znajdziemy też informacje dotyczące innych działań użytkowników na naszej stronie: sprawdzimy, czy i w który przycisk klikali, czy pobierali udostępnione materiały, oglądali filmy czy reklamy. Raport ten jest nie do przecenienia jeśli chodzi o mierzenie skuteczności i popularności strony i jej podstron.

Konwersje w Google Analytics

Raporty Konwersje przekażą nam informacje dotyczące realizacji zaplanowanych przez właściciela strony zdarzeń. Takim zdarzeniem (konwersją) może być zakup produktu, zapisanie się na newsletter, zostawienie adresu e-mail, pobranie e-booka.  Dowiemy się tu, ile z zaplanowanych przez nas konwersji zostało zrealizowanych, jaka była ich wartość, gdzie konwersja została zrealizowana, jakie było jej źródło (z jakiej podstrony zrealizowano konwersję). Google pokaże nam nawet drogę do konwersji, czyli jakie podstrony widział użytkownik, zanim ją zrealizował!

Świetna jest też sekcja e-commerce. To nieocenione źródło wiedzy o konwersjach dla właścicieli sklepów internetowych. Dowiemy się tu chociażby szczegółów skuteczności produktów: zestawienie powie nam, który produkt z naszej oferty był najbardziej popularny i najczęściej kupowany, a który przyniósł największy dochód. Takie informacje pozwalają reagować zwłaszcza wtedy, kiedy sprzedaż niektórych produktów jest na niewystarczającym poziomie i należy je zacząć promować.

W raporcie tym poznamy też skuteczność sprzedaży. Co to oznacza? Możemy tu sprawdzić, jaki był dochód z transakcji pokazywany od największego do najmniejszego.

W raportach zakładki E-commerce sprawdzimy też wielkość przychodu, podatków, kosztów dostawy, a także liczby produktów dla danego identyfikatora transakcji. Mamy tu też udostępnione dane o czasie, który minął, zanim do zakupu doszło, a także o sesjach, które doprowadziły do zakupu. To kolejne cenne dane, które pozwalają sprawdzić, czy proces zakupowy jest intuicyjny: zwiększona liczba sesji prowadzących do zakupu może świadczyć, że jest z tym problem i należy mu się przyjrzeć i w razie konieczności odpowiednio zmodyfikować.

 

Oczywiście raportów w Google Analytics jest dużo, dużo więcej. Skupiłam się tylko na najważniejszych, najczęściej używanych. Google Analytics to potężne narzędzie, które – odpowiednio wykorzystane – da nam ogromną przewagę nad konkurencją. Warto je dogłębnie poznać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Kampania AdWords (Ads) a optymalizacja strony docelowej

AdWords a strona docelowa

Google Analytics to potężne narzędzie marketingowe, które daje ogrom wiedzy o wszystkim, co się na naszej stronie dzieje. Pozwala nie tylko reagować na problemy, ale również maksymalizować zyski. Przyjrzyjmy się, czego możemy się dowiedzieć ze statystyk od Googli! Wszystkie najważniejsze i najczęściej używane narzędzia zostały skupione w panelu po lewej stronie. Choć Google Analytics dają ogromne możliwości jeśli chodzi o tworzenie spersonalizowanych raportów, bardzo często korzystamy …

Artykuły sponsorowane – kilka zasad, dzięki którym spełnią swój cel

Google Analytics to potężne narzędzie marketingowe, które daje ogrom wiedzy o wszystkim, co się na naszej stronie dzieje. Pozwala nie tylko reagować na problemy, ale również maksymalizować zyski. Przyjrzyjmy się, czego możemy się dowiedzieć ze statystyk od Googli! Wszystkie najważniejsze i najczęściej używane narzędzia zostały skupione w panelu po lewej stronie. Choć Google Analytics dają ogromne możliwości jeśli chodzi o tworzenie spersonalizowanych raportów, bardzo często korzystamy …

Neuromarketing w tworzeniu stron internetowych

Neuromarketing w projektowaniu stron internetowych

Google Analytics to potężne narzędzie marketingowe, które daje ogrom wiedzy o wszystkim, co się na naszej stronie dzieje. Pozwala nie tylko reagować na problemy, ale również maksymalizować zyski. Przyjrzyjmy się, czego możemy się dowiedzieć ze statystyk od Googli! Wszystkie najważniejsze i najczęściej używane narzędzia zostały skupione w panelu po lewej stronie. Choć Google Analytics dają ogromne możliwości jeśli chodzi o tworzenie spersonalizowanych raportów, bardzo często korzystamy …

Efektywny webwriting w 2016 roku – jak pisać, aby osiągnąć założone cele?

Google Analytics to potężne narzędzie marketingowe, które daje ogrom wiedzy o wszystkim, co się na naszej stronie dzieje. Pozwala nie tylko reagować na problemy, ale również maksymalizować zyski. Przyjrzyjmy się, czego możemy się dowiedzieć ze statystyk od Googli! Wszystkie najważniejsze i najczęściej używane narzędzia zostały skupione w panelu po lewej stronie. Choć Google Analytics dają ogromne możliwości jeśli chodzi o tworzenie spersonalizowanych raportów, bardzo często korzystamy …