Błędy na stronie WWW – które zniechęcają klientów?

Czasem strony WWW są świetne pod względem graficznym, ale nie spełniają swoich celów. Nie sprzedają na oczekiwanym poziomie, nie skłaniają do pobrania e-booka, zapisania się na kurs, założenia konta czy wykonania innej czynności. Zdarza się, że liczba wejść na stronę jest niezła, ale klienci szybko z niej uciekają. Dziś przedstawię Wam najczęściej popełniane błędy, które mogą być odpowiedzialne za tę sytuację. Zapraszam :)

Zdarza się, że analiza jakości ruchu na stronie w Google Analytics sprowadza nas na ziemię. Co z tego, że strona ma dużo wejść, jak rozczarowuje w kontekście spełniania zakładanych celów: nie skłania klientów do wykonania konkretnych czynności, uciekają oni do konkurencji. Czasem statystyki pokazują, że użytkownicy spędzają na niej tylko parę chwil, nie przechodzą na te podstrony, na które chcemy, nie wracają. Jeśli trafiliście do mnie, bo właśnie macie taką sytuację i zastanawiacie się, co może być powodem, czytajcie dalej. Pokażę Wam najczęściej popełniane błędy, które doprowadzają do takiej sytuacji.

Zbyt długie teksty

Sytuacja taka zdarza się, kiedy właściciel strony internetowej chce zaoszczędzić na copywriterze i postanawia teksty na stronę napisać sam. Brak umiejętności kondensacji treści i przygotowania jej do publikacji w internecie sprawia, że powstają teksty długie i nudne. Przypominają szkolne wypracowania, a nie pigułkę informacji przygotowaną z myślą o internautach, którzy nie mają czasu na czytanie, raczej skanują tekst.

Dlatego na stronie teksty powinny być tak krótkie, jak to tylko możliwe. Zawierać powinny naprawdę pigułkę informacji, a nie lanie wody! każdy sztuczne wydłużanie tekstu przynosi więcej szkody niż pożytku. Należy je pisać w miarę krótkimi zdaniami, a akapity powinny liczyć 4-5 linijek, nie więcej.

Zbyt krótkie teksty

Nie można jednak dopuścić do zbytniej lakoniczności tekstów. Zbyt krótkie, niemal hasłowe teksty mogą sprawiać wrażenie, że zostały napisane byle jak. Strona wypełniona krótkimi tekstami sprawia wrażenia pustej, niedokończonej, dosłownie w budowie.

Należy unikać umieszczania zbyt krótkich tekstów także ze względu na pozycjonowanie strony. Roboty Googli premiują strony zawierające w miarę rozbudowane teksty, o wysokim poziomie merytorycznym.

Niedbałość językowa

Teksty słabe pod względem językowym: z błędami stylistycznymi, składniowymi, językowymi to strzał w stopę. Użytkownicy błyskawicznie wychwycą, nawet jeśli nie wszystkie, to najbardziej rażące błędy. Fatalnie to świadczy o takiej stronie, obniża zaufanie do niej i zniechęca do korzystania.  Błędy kojarzą się ze spamem i z niepoważnym traktowaniem użytkowników.

Niestety, nie wszystkie błędy wychwyci wbudowany w przeglądarkę WWW słownik. Pomoże on nam jedynie w przypadku typowych błędów ortograficznych, nie poprawi stylistyki. Dlatego warto współpracować z profesjonalnym copywriterem.

Męczące grafiki

Grafiki na stronie powinny pełnić dwie funkcje: estetyczną i praktyczną. Powinny być miłe dla oka, wprawiać Klienta w odpowiedni stan emocjonalny, sprzyjać wykonaniu określonego zadania, dawać mu poczucie, że jest w dobrym miejscu. Mogą też odzwierciedlać idee, które są na stronie prezentowane, podkreślać moc konkretnych słów czy nawet akapitów.

Ale nie mogą być męczące, krzykliwe, narzucające się. Nie mogą przysłaniać tekstu ani nad nim dominować. Nie mogą być nieadekwatne. Zmęczony złą grafiką użytkownik z ulgą umknie z naszej strony.

Męczące dźwięki

Choć coraz bardziej się od tego odchodzi, wciąż zdarzają się strony, po wejściu na które domyślnie odtwarza się dźwięk. Nie znam nikogo, kto lubi to rozwiązanie! Wystarczy zbyt głośno ustawiony dźwięk w słuchawkach czy głośnikach i niczego niespodziewający się użytkownik może zostać nieźle przestraszony! Czy to zbuduje jego sympatię do strony? Wręcz przeciwnie, spowoduje irytację i niechęć. To idealny przepis na odstraszenie użytkowników.

Czasem dźwięk jest odtwarzany, ale jest domyślnie wyciszony. Jeśli bardzo zależy Ci, aby na Twojej stronie był dźwięk, to jest to najlepsza opcja.

Brak wyraźnego call to action

Każda strona ma swój cel. Ale to Ty go znasz, nie użytkownik. Dlatego ważne jest, aby każdy, kto wchodzi na Twoją stronę, wiedział, co ma robić. Zapisać się na newsletter, kupić produkt czy usługę, zapisać się na otrzymanie powiadomienia w jakiejś sprawie, pobrać jakieś materiały – cokolwiek to jest, musi być czytelny przycisk, który pozwoli mu tę właśnie czynność wykonać.

Nieraz widuję strony, na których dopiero po dłuższym pobycie orientuję się, że można coś kupić. To błąd. Cele powinny być wyeksponowane, a użytkownik jasno wezwany do podjęcia konkretnego działania.

Wyskakujące okienka

Koszmar internautów :) Wyskakujące okienka były zmorą internetu na przełomie wieków. Potem odchodzono od nich, poinstalowaliśmy też AdBlocka i problem się zakończył. Nie na długo jednak! Niestety, wraz z nowymi regulacjami prawnymi znowu walczymy, tym razem z wyświetlającymi się komunikatami: o ciasteczkach, o zgodzie lub niezgodzie na powiadomienia, wreszcie o RODO. Nie wiem, jak Wy, ale ja często tęsknię do czasów, kiedy wejście na stronę WWW oznaczało po prostu…wejście :) Nie trzeba było się do niej przebijać przez gąszcz powiadomień.

O dziwo wciąż spotykam strony, które – jakby tych powiadomień było mało – dokładają jeszcze wyskakujące okienka. Nikt z internautów nie wchodzi n aTwoją stronę, aby tracić czas na klikanie wciąż nowych powiadomień i wyłączanie okienek. Tak naprawdę każde kolejne okienko, które musi zamknąć, oddala go od Twojej strony i zbliża do jej definitywnego porzucenia. Nie istnieje żaden powód, dla którego na Twojej stronie musiałoby być jakiekolwiek wyskakujące okienko!

Błędy w nawigacji

Nawigacja to jeden z najważniejszych elementów strony. Każdy błąd w jej projektowaniu może nas kosztować utratę klienta czy użytkownika. Dlatego warto jej projektowaniu poświęcić więcej czasu i dopilnować, aby rzeczywiście odzwierciedlała strukturę naszej strony i pozwalała z łatwością i intuicyjnie trafić w pożądane miejsce. Jeśli użytkownika będzie od niego dzieliło zbyt wiele kliknięć, zabraknie odnośnika w głównym menu, możesz stracić klienta.

Brak zdjęć lub zdjęcia słabej jakości

Zdjęcia są ważne. Jeśli posiadasz stronę sprzedażową, ich brak to kompletna porażka. Kto chciałby kupować kota w worku? Ale zdjęcia przydają nie tylko wtedy, kiedy celem Twojej strony jest sprzedaż. Przydają się też, aby zaprezentować zespół, biuro, otoczenie biura, a nawet parking. Ożywiają stronę, wzmacniają zaufanie do niej.

Pamiętaj jednak o jakości. Brzydkie, nieprofesjonalne zdjęcia wykonane telefonem komórkowym sprzed dekady to strzał w stopę. Jeśli takie masz, zrezygnuj z nich.

Brak wyszukiwarki

Wyszukiwarka pomaga błyskawicznie rozeznać się w zawartości strony i dotrzeć prosto do tego, czego poszukuje klient. Może się zdarzyć, że mimo dobrej nawigacji klient z jakiegoś powodu nie umie dotrzeć w pożądane miejsce. Z pomocą może przyjść poprawnie działająca wyszukiwarka. Warto ją zaimplementować.

Niedostosowanie do urządzeń mobilnych

W dzisiejszych czasach, kiedy coraz więcej wejść odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych, brak wersji responsywnej jest niedopuszczalny. Jeśli nie zadbasz o poprawny wygląd i pełnię funkcjonalności swojej strony na urządzeniach mobilnych, stracisz wielu klientów i użytkowników. Nikt nie będzie tracił czasu na przeglądanie strony, która źle się wyświetla!

 

SEO copywriter – Rybnik, Katowice, Śląsk, cała Polska :)

Zapraszam do korzystania z moich usług! :)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Czy warto dbać o wizualną stronę tekstu?

Czasem strony WWW są świetne pod względem graficznym, ale nie spełniają swoich celów. Nie sprzedają na oczekiwanym poziomie, nie skłaniają do pobrania e-booka, zapisania się na kurs, założenia konta czy wykonania innej czynności. Zdarza się, że liczba wejść na stronę jest niezła, ale klienci szybko z niej uciekają. Dziś przedstawię Wam najczęściej popełniane błędy, które mogą być odpowiedzialne za tę sytuację. Zapraszam :) Zdarza się, …

Dlaczego klienci porzucają koszyki zakupowe?

Czasem strony WWW są świetne pod względem graficznym, ale nie spełniają swoich celów. Nie sprzedają na oczekiwanym poziomie, nie skłaniają do pobrania e-booka, zapisania się na kurs, założenia konta czy wykonania innej czynności. Zdarza się, że liczba wejść na stronę jest niezła, ale klienci szybko z niej uciekają. Dziś przedstawię Wam najczęściej popełniane błędy, które mogą być odpowiedzialne za tę sytuację. Zapraszam :) Zdarza się, …

SEO copywriter – a kto to taki?!

Czasem strony WWW są świetne pod względem graficznym, ale nie spełniają swoich celów. Nie sprzedają na oczekiwanym poziomie, nie skłaniają do pobrania e-booka, zapisania się na kurs, założenia konta czy wykonania innej czynności. Zdarza się, że liczba wejść na stronę jest niezła, ale klienci szybko z niej uciekają. Dziś przedstawię Wam najczęściej popełniane błędy, które mogą być odpowiedzialne za tę sytuację. Zapraszam :) Zdarza się, …

Kampania AdWords (Ads) a optymalizacja strony docelowej

AdWords a strona docelowa

Czasem strony WWW są świetne pod względem graficznym, ale nie spełniają swoich celów. Nie sprzedają na oczekiwanym poziomie, nie skłaniają do pobrania e-booka, zapisania się na kurs, założenia konta czy wykonania innej czynności. Zdarza się, że liczba wejść na stronę jest niezła, ale klienci szybko z niej uciekają. Dziś przedstawię Wam najczęściej popełniane błędy, które mogą być odpowiedzialne za tę sytuację. Zapraszam :) Zdarza się, …