Optymalizacja meta description – czy i po co ją robić?

Wszystkie działania, które przekładają się bezpośrednio na zwiększenie pozycji w Googlach, są pożądane (oczywiście poza działaniami spamerskimi!). Co jednak z optymalizacją meta description, o którym to tagu wiemy, że nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycję strony w wyszukiwarce? Czy w ogóle warto zaprzątać nim sobie głowę?

Co to jest meta description?

Optymalizacja meta description jest ważna. Meta description jest fragmentem kodu strony, który mówi zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarkowym, jaka jest treść danej podstrony. Dawniej był potężnym orężem w ręku pozycjonerów, miał bowiem duży wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach. Niestety poprzez nadużywanie jego mocy i upychanie w nim na siłę słów kluczowych, często nawet nieodzwierciedlających treści podstrony, Google pozbawiły go znaczenia pozycjonerskiego. Nie oznacza to jednak, że nie ma już żadnego znaczenia.

Przede wszystkim choć jest fragmentem kodu, jego zawartość jest widoczna dla użytkowników. Widzą ją, kiedy wyszukiwarka wśród wyników wyszukiwania odpowiedzi na dane zapytanie wyświetla link do naszej strony. Oczywiście na sam fakt wyświetlenia naszej strony w odpowiedzi na wyszukiwanie wpłynęły inne czynniki, ale teraz do akcji wkracza właśnie zawartość meta description. Oto bowiem użytkownik widzi co najmniej 10 wyników wyszukiwania wyświetlonych mu przez Google (a często nawet więcej, bo do tego mogą dojść reklamy Google Ads/AdWords). I w tym momencie rozpoczyna się walka o uwagę użytkownika i jego kliknięcie w link, a następnie wejście na stronę.

Po co optymalizować meta description?

Dobrze napisany i adekwatny do podstrony tag meta description może uwagę użytkownika skutecznie przyciągnąć. Oto bowiem jeśli użytkownik wpisze zapytanie, np. „zabytki w Wilnie”, a nasz tag meta description będzie brzmiał „Poznaj najważniejsze zabytki w Wilnie i daj się zabrać w podróż na piękną Litwę” słowa „zabytki w Wilnie” zostaną pogrubione. Ten tag pozwoli użytkownikowi nabrać przekonania, że na naszej podstronie znajduje się dokładnie to, czego szukał i skłoni go to do kliknięcia. Teraz widzicie, jak ważna jest optymalizacja meta description? Ten darmowy bold od Googli wart jest zachodu, ponieważ faktycznie może przyciągać na stronę spory ruch. Każdy klika w to, co idealnie odpowiada jego zapytaniu!

A zatem choć tag meta description nie ma wpływu na SEO, ma wpływ na CTR, czyli wskaźnik kliknięć. Warto o niego dbać!

Optymalizacja meta description – jak?

Aby zoptymalizować tag meta description nurkujemy w kod :) Niektórzy na tym etapie dostają gęsiej skórki, ale nie ma się czego bać. W dodatku jeśli korzystacie z CMS-ów, z pewnością zapewniają one wsparcie dla SEO, a więc musi być w nich możliwość optymalizacji metatagów bez „grzebania” w „gołym” kodzie. To teraz standard i każdy nowoczesny CMS oferuje taką funkcję.

W każdym razie podstawą jest tu napisanie dobrego opisu. Powinien być przemyślany i rzeczywiście adekwatny do zawartości strony, nie może być napisany od niechcenia, byle był, bo nie spełni swojej funkcji. Ważne, aby zawierał słowo kluczowe, na które pozycjonowana jest strona.

A co z odmianami wyrazów w meta description?

Dawniej roboty wyszukiwarek nie były aż tak inteligentne, aby nie traktować tego samego wyrazu w dwóch innych przypadkach jako innych słów. Natomiast w ciągu lat zostały udoskonalone i radzą sobie z tym zadaniem świetnie. Co więcej, badają całe otoczenie danego wyrazu, aby eliminować spam i zbytnie nasycanie słowami kluczowymi, obecność wyrazów odmienionych przez przypadki świadczy dla nich o tym, że tekst jest naturalny, nie spamerski. Dlatego jak najbardziej warto zamieszczać wyrazy odmienione przez przypadki w meta description.

Jak napisać dobry tekst w meta description?

Przepisów na sukces jest wiele, ale na początek możesz zastosować się do kilku wytycznych:

  • opis meta powinien mieć maksymalnie 160 znaków. W przypadku większej liczby znaków zostanie ucięty. Lepiej, żeby miał mniej, ponieważ Google wyświetlając go kierują się nie liczbą liter, a szerokością opisu w pikselach;
  • powinien zawierać słowo kluczowe, na które podstrona jest pozycjonowana i które jednocześnie najlepiej oddaje jej zawartość;
  • może zawierać obietnicę korzyści, którą zyska klient, przechodząc na stronę;
  • powinien zawierać call to action, czyli wezwanie do akcji, które powie mu, co powinien zrobić;
  • może być sformułowany w postaci pytania lub pytań, na które odpowiedzi znajdzie klient na stronie;
  • może być odpowiedzią na problem klienta/użytkownika;
  • powinien być prostym komunikatem, bez żadnych udziwnień;
  • może zawierać odmienione słowo kluczowe;
  • powinien być dostosowany do poziomu, umysłowości potencjalnego odbiorcy.

SEO copywriter – Rybnik, Katowice, cała Polska :)

Nie musisz być jednak ekspertem. Jeśli czujesz, że optymalizacja meta description, w ogóle cała optymalizacja i pozycjonowanie Twojej witryny WWW nie są Twoją mocną stroną, nie martw się! Możesz odezwać się do mnie, ja się tym zajmę bardzo chętnie. Mam na koncie sporo udanych projektów, dlatego mogę pomóc także Twojemu biznesowi! Jestem do Twojej dyspozycji, razem możemy przejść przez cały proces: od ustalania strategii, optymalizowania, przez pozycjonowanie strony WWW. Zajmę się całym wachlarzem działań e-marketingowych, dzięki którym nie tylko zbliżysz się do swoich celów, ale je osiągniesz :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Płatne linki – na co zwrócić uwagę?

Wszystkie działania, które przekładają się bezpośrednio na zwiększenie pozycji w Googlach, są pożądane (oczywiście poza działaniami spamerskimi!). Co jednak z optymalizacją meta description, o którym to tagu wiemy, że nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycję strony w wyszukiwarce? Czy w ogóle warto zaprzątać nim sobie głowę? Co to jest meta description? Optymalizacja meta description jest ważna. Meta description jest fragmentem kodu strony, który mówi zarówno użytkownikom, …

Czy warto dbać o wizualną stronę tekstu?

Wszystkie działania, które przekładają się bezpośrednio na zwiększenie pozycji w Googlach, są pożądane (oczywiście poza działaniami spamerskimi!). Co jednak z optymalizacją meta description, o którym to tagu wiemy, że nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycję strony w wyszukiwarce? Czy w ogóle warto zaprzątać nim sobie głowę? Co to jest meta description? Optymalizacja meta description jest ważna. Meta description jest fragmentem kodu strony, który mówi zarówno użytkownikom, …

Jak Google oceniają wiarygodność strony WWW?

Wszystkie działania, które przekładają się bezpośrednio na zwiększenie pozycji w Googlach, są pożądane (oczywiście poza działaniami spamerskimi!). Co jednak z optymalizacją meta description, o którym to tagu wiemy, że nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycję strony w wyszukiwarce? Czy w ogóle warto zaprzątać nim sobie głowę? Co to jest meta description? Optymalizacja meta description jest ważna. Meta description jest fragmentem kodu strony, który mówi zarówno użytkownikom, …

UX w służbie SEO – jak dobre praktyki UX wpływają na pozycjonowanie

Wszystkie działania, które przekładają się bezpośrednio na zwiększenie pozycji w Googlach, są pożądane (oczywiście poza działaniami spamerskimi!). Co jednak z optymalizacją meta description, o którym to tagu wiemy, że nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycję strony w wyszukiwarce? Czy w ogóle warto zaprzątać nim sobie głowę? Co to jest meta description? Optymalizacja meta description jest ważna. Meta description jest fragmentem kodu strony, który mówi zarówno użytkownikom, …