Perspektywa SEO w projektowaniu strony internetowej

Nikogo nie trzeba przekonywać, że widoczność strony w wyszukiwarce Google jest ważna. Czasem jednak zdarza się, że w projektowaniu strony zupełnie nie pamięta się właśnie o perspektywie SEO. Górę biorą aspekty wizualne i treściowe. To ogromny błąd. Poczytajcie o najważniejszych z punktu widzenia pozycjonowania aspektach w projektowaniu stron WWW!

Jasne, to ogromnie ważne, jak strona wygląda. Wygląd jest podstawą zaufania i motorem realizacji celów witryny internetowej. Ważne też, jakie na stronie zostaną umieszczone teksty. Nie do przecenienia są funkcjonalności strony, które ułatwią poruszanie się na niej, orientację, pozwolą wyszukać treści, przejrzeć zdjęcia, wysłać zapytanie, a nawet zamówić produkt. Ale to wszystko na nic, jeśli w projektowaniu strony nie zostanie uwzględniony fakt, że aby z tego wszystkiego korzystano, ogromnie ważne jest wypozycjonowanie jej w wyszukiwarce na konkretne frazy.

Aby pozycjonowanie było możliwe, w miarę szybkie i efektywne, warto już na etapie projektu pomyśleć o przyszłych działaniach pozycjonujących. Ich uwzględnienie bardzo pomoże w przyszłości. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę?

Czystość kodu

Kod powinien być czysty, wolny od niepotrzebnych elementów, zgodny z zaleceniami konsorcjum W3C. Taki kod jest bez problemu odczytywany i indeksowany przez wyszukiwarki, a strona zyskuje dzięki szybkiemu wczytywaniu.

Łatwość w indeksowaniu treści

To ważne, aby roboty wyszukiwarek rozumiały kod. Dlatego należy unikać elementów z trudem przez nie interpretowanych, jak technologia Flash. Należy też pamiętać, że roboty odczytują przede wszystkim tekst. Jeśli zbudujemy witrynę złożoną z obrazów, strona nie przebije się w wynikach wyszukiwania. Grafiki powinny być jedynie dopełnieniem treści.

Prosta struktura linków

Linki ułatwiają poruszanie się po stronie nie tylko użytkownikom, ale także robotom. Należy skonstruować prostą strukturę linków, po której roboty wyszukiwarek będą mogły poruszać się płynnie. Oznacza to, że każda podstrona musi być połączona – jeśli nie ze stroną główną, to z jakąś podstroną. Tylko w ten sposób umożliwimy robotom zaindeksowanie wszystkich podstron.

Optymalna architektura informacji

Łatwość użycia strony oraz logicznie ułożona treść to podstawy, na których buduje się mocną pozycję w Googlach. Elementy, na które warto zwrócić uwagę, to logiczny podział na kategorie, ograniczenie liczby kliknięć dzielących podstrony od strony głównej oraz ograniczenie liczby linków na stronie (ich ogólna liczba nie powinna przekraczać 100).

Przyjazna nawigacja

To element, który służy zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom. Nawigacja powinna mieć tekstową strukturę linków, tak aby roboty mogły je łatwo zaindeksować.

Przyjazne adresy URL

Niech w adresach nie będzie żadnych zbędnych elementów (takich jak np. pametry sesji). Powinny one ponadto odzwierciedlać struktrę strony, a więc wskazywać, w którym jej miejscu znajduje się użytkownik. W miarę możliwości powinny się w nich znajdować także słowa kluczowe.

Słowa kluczowe

Już na etapie projektowania witryny należy określić przynajmniej główne słowa kluczowe i stworzyć podstrony z nimi w tytule. Słowa kluczowe powinny być umieszczane na początku tytułu, a sam tytuł nie powinien być dłuższy niż 50 znaków ze spacjami. Unikać należy umieszczana tych samych słów w kilku adresach URL (dochodzi wtedy do kanibalizacji słów kluczowych, strona sama ze sobą konkuruje o miejsce w wyszukiwarce).

Znaczniki meta

Choć nie są czynnikiem rankingowym, warto o nich pamiętać już na etapie projektowania. Korzyść z nich jest spora: jeśli użytkownik wpisze w Google słowo, na które pozycjonujemy stronę i które zawarliśmy w znacznikach meta, wyszukiwarka zwróci mu wynik z naszym linkiem i opisem, w którym to słowo będzie pogrubione. To przyciąga wzrok i skłania do kliknięcia.

Właściwa hierarchia nagłówków

Nagłówek H1 może być tylko jeden :) Reszta nagłówków musi mieć przypisane znaczniki od H2 do H6. Nagłówek H2 należy nadać najważniejszym treściom, H6 najmniej ważnym.

Teksty zoptymalizowane pod SEO

W praktyce oznacza to teksty unikalne, naturalne, w których jednak występują słowa kluczowe. Nie umieszczone na siłę, lecz wplecione w tekst. Odmienione przez przypadki, w sąsiedztwie innych słów, koło których występują także na innych powiązanych tematycznie stronach, z synonimami.

Atrybuty „alt”

To atrybuty przypisywane obrazkom, które pełną funkcję zastępczą w razie, gdyby obrazek nie mógł być wyświetlony, ale także są wskazówką dla robotów wyszukiwarkowych, co się znajduje na obrazku. Warto je uzupełniać, chociażby dlatego, że całkiem sporo osób korzysta z wyszukiwarki grafiki Googli, a to atrybuty alt pozwalają te zasoby przeszukiwać.

 

Pamiętajcie o SEO od samego początku, inaczej wysiłek włożony w tworzenie strony może pójść na marne, gdyż będzie trudna do zaindeksowania przez roboty i nie będzie się wyświetlała na strategicznych pozycjach w Googlach. Do tematu jeszcze powrócę :) Z pozdrowieniami :) Agnieszka Bajura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Perswazja w copywritingu

Nikogo nie trzeba przekonywać, że widoczność strony w wyszukiwarce Google jest ważna. Czasem jednak zdarza się, że w projektowaniu strony zupełnie nie pamięta się właśnie o perspektywie SEO. Górę biorą aspekty wizualne i treściowe. To ogromny błąd. Poczytajcie o najważniejszych z punktu widzenia pozycjonowania aspektach w projektowaniu stron WWW! Jasne, to ogromnie ważne, jak strona wygląda. Wygląd jest podstawą zaufania i motorem realizacji celów witryny internetowej. Ważne …

Optymalizacja treści strony WWW pod kątem SEO

optymalizacja treści stron Google

Nikogo nie trzeba przekonywać, że widoczność strony w wyszukiwarce Google jest ważna. Czasem jednak zdarza się, że w projektowaniu strony zupełnie nie pamięta się właśnie o perspektywie SEO. Górę biorą aspekty wizualne i treściowe. To ogromny błąd. Poczytajcie o najważniejszych z punktu widzenia pozycjonowania aspektach w projektowaniu stron WWW! Jasne, to ogromnie ważne, jak strona wygląda. Wygląd jest podstawą zaufania i motorem realizacji celów witryny internetowej. Ważne …

SEO kontra AdWords – w co warto inwestować?

Nikogo nie trzeba przekonywać, że widoczność strony w wyszukiwarce Google jest ważna. Czasem jednak zdarza się, że w projektowaniu strony zupełnie nie pamięta się właśnie o perspektywie SEO. Górę biorą aspekty wizualne i treściowe. To ogromny błąd. Poczytajcie o najważniejszych z punktu widzenia pozycjonowania aspektach w projektowaniu stron WWW! Jasne, to ogromnie ważne, jak strona wygląda. Wygląd jest podstawą zaufania i motorem realizacji celów witryny internetowej. Ważne …

Artykuły sponsorowane – kilka zasad, dzięki którym spełnią swój cel

Nikogo nie trzeba przekonywać, że widoczność strony w wyszukiwarce Google jest ważna. Czasem jednak zdarza się, że w projektowaniu strony zupełnie nie pamięta się właśnie o perspektywie SEO. Górę biorą aspekty wizualne i treściowe. To ogromny błąd. Poczytajcie o najważniejszych z punktu widzenia pozycjonowania aspektach w projektowaniu stron WWW! Jasne, to ogromnie ważne, jak strona wygląda. Wygląd jest podstawą zaufania i motorem realizacji celów witryny internetowej. Ważne …