SEO kontra AdWords – w co warto inwestować?

Kiedy zachodzi potrzeba promocji firmy w internecie, dylemat dotyczący kanałów promocji jest jednym z podstawowych, które się pojawiają. W dzisiejszym wpisie przyjrzę się zarówno SEO, jak i płatnym reklamom w wyszukiwarce, czyli Google AdWords. Zaczynamy :)

Zarówno o SEO, jak i o AdWords słyszeli niemal wszyscy. Słyszeli – nie znaczy to jednak, że rozumieją znaczenie tych terminów. Właśnie brak zrozumienia, a także zasad działania wyszukiwarki Google rodzi wiele nieporozumień. Z własnego doświadczenia wiem, że zdarzają się Klienci, którzy są przekonani, że jak tylko ich strona WWW trafi na serwer, zostanie natychmiast znaleziona przez klientów, bo wyświetlać się będzie na pierwszych miejscach w wyszukiwarce. Jakież jest ich zdziwienie, kiedy okazuje się, że bez podjęcia odpowiednich działań, ich strona nie wyświetli się w wyszukiwarce wcale.

Czasem Klient taki niedowierza i czuje się „naciągany” na kolejne koszty. A prawda jest brutalna: aby być na wysokich pozycjach w wyszukiwarce dla określonych fraz, potrzeba wielu miesięcy przemyślanych, konsekwentnych i skrupulatnych działań. Czy jest droga na skróty? Poniekąd jest. To zamówienie kampanii AdWords – płatnej kampanii reklamowej w internecie, która zagwarantuje wysokie pozycje reklamy odnoszącej się do danej strony w wyszukiwarkach. Jednakże reklama taka jest oznaczona, a wielu internautów nauczyło się reklamy omijać wzrokiem. Co zatem robić? Czekać wiele miesięcy na wyniki pozycjonowania, na którego skuteczność nie ma żadnych gwarancji? Płacić za kampanie AdWords, które przez większość internautów są omijane wzrokiem?

Nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Zbyt wiele zmiennych, aby istniał uniwersalny scenariusz. Jedynie wiedza o tym, jakie korzyści wynikają z poszczególnych działań, może nas zbliżyć do dobrych wyborów.

SEO – rezultaty po czasie

SEO to ogół działań zmierzających do ustanowienia firmy na wysokich pozycjach na liście wyszukiwania (zazwyczaj) Googli dla wybranych fraz. Istnieje zestaw wytycznych przygotowanych przez Google, które dają nadzieje na wysokie pozycje. Nie oszukujmy się jednak – są one raczej podstawami podstaw. SEO to tak naprawdę wiele działań, wśród nich optymalizacja stron WWW pod kątem wyszukiwarek, zadbanie o dostateczną liczbę linków przychodzących do strony, opieka nad reputacją. Działania te są złożone, wymagają dokładnego zaplanowania i przemyślenia. Im trudniejsza i bardziej konkurencyjna branża, tym strategia musi być bardziej ścisła.

Żadna agencja SEO nie da gwarancji na efekty. W SEO tak naprawdę nic się nie da przewidzieć, a kolejne algorytmy Googli zmieniają reguły gry: te działania, które wcześniej były dopuszczalne, przestają być dobrze postrzegane. Google tłumaczą to dbałością o jakość internetu. I mają w tym sporo racji. Dawniej, kiedy algorytmy Googli nie były tak inteligentne, w wyszukiwarce znajdowaliśmy mnóstwo spamowych stron-śmieci, które powstały tylko po to, aby pozycjonować inne strony. Dziś takie sytuacje już się nie zdarzają.

Oczywiście nie oznacza to, że nikt z SEO-wców nie ucieka się do działań na granicy legalności. Wielu twierdzi, że bez tzw. black SEO udane pozycjonowanie nie istnieje. Black SEO zawsze naraża na filtr, czyli karę od Googli. Łakomy dwa razy traci, a z drugiej strony… kto nie ryzykuje, nie pije szampana.

AdWords – i widać Cię od razu

Jeśli właśnie rozkręcasz nowy biznes, a jego strona dopiero powstała, musisz zdawać sobie sprawę, że nie będzie ona widoczna od razu. Co prawda nawet początkujący SEO-wiec poradzi sobie z ustawieniem jej na wysokiej pozycji po wpisaniu w Google jej nazwy (chyba że jest bardzo pospolita!), jednak to samo dla słów kluczowych może być żmudną i długotrwałą pracą.

W takich sytuacjach z pomocą przychodzi płatna reklama w wyszukiwarce, czyli AdWords. Każdy z nas widział wśród wyników wyszukiwania linki opatrzone dopiskiem „Reklama”. To właśnie linki, które pojawiły się w wyszukiwarce, ponieważ ktoś za to zapłacił.

Oczywiście uruchomienie kampanii AdWords nie daje nam pewności, że nasza reklama pojawi się na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania. W większości branż istnieje konkurencja. Oznacza to, że wiele firm czy osób zapłaciło, aby ich firma wyświetlała się po wpisaniu frazy kluczowej. Co wówczas robią Google? Urządzają aukcję!

Aukcja taka jest w ułamku sekundy przeprowadzana każdorazowo, gdy ktoś wpisze frazę kluczową, którą my także ustaliliśmy w kampanii. Algorytm sprawdza m.in. wysokość stawki, jaką oferujemy, optymalizację kampanii, wynik jakości danego słowa kluczowego. W oparciu o te dane wyświetla naszą reklamę na którejś z pozycji na pierwszej, drugiej, a nawet trzeciej stronie wyników wyszukiwania.

AdWordsy zatem nie są gwarancją wysokich pozycji, ale są gwarancją, że nasz link znajdzie się na jednej z pierwszych trzech stron wyszukiwania. Jeśli chcemy, aby była na pierwszej stronie, należy za to więcej zapłacić. Jeśli zaś na naszym koncie AdWords występują problemy – np. mamy nieadekwatne do strony słowa kluczowe i związany z tym niski wynik ich jakości, należy te problemy rozwiązać. Wówczas reklama również będzie ukazywała się wyżej.

AdWords czy SEO? Co wybrać?

Zatem AdWords czy SEO? A może jedno i drugie? Jeśli masz biznes, który dopiero się rozkręca, nazwa Twojej firmy nie istnieje w sieci, AdWords sprawi, że już na początku ludzie będą mieli szansę Cię znaleźć. Jest to jednak ruch płatny i nie ma nic wspólnego z tzw. organicznymi wynikami wyszukiwania, czyli niepłatnymi, naturalnymi wynikami.

Jeśli strona Twojej firmy istnieje już w sieci jakiś czas, lecz nigdy nie były prowadzone działania pozycjonujące, najprawdopodobniej jest na ogdległych pozycjach w Google’ach. Uruchomienie kampanii AdWords może być wówczas szansą na szybkie przyciągnięcie klientów.

Zazwyczaj najlepiej jest uruchomić kampanię AdWords i równolegle prowadzić działania pozycjonujące. Wraz z upływającymi miesiącami nakłady na AdWordsy mogą maleć, a na SEO się zwiększać. Jednak działania zawsze należy dostosować do specyfiki branży i samej firmy. Potrzebujecie rady? Zachęcam do kontaktu ze mną :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Optymalizacja treści strony WWW pod kątem SEO

optymalizacja treści stron Google

Kiedy zachodzi potrzeba promocji firmy w internecie, dylemat dotyczący kanałów promocji jest jednym z podstawowych, które się pojawiają. W dzisiejszym wpisie przyjrzę się zarówno SEO, jak i płatnym reklamom w wyszukiwarce, czyli Google AdWords. Zaczynamy :) Zarówno o SEO, jak i o AdWords słyszeli niemal wszyscy. Słyszeli – nie znaczy to jednak, że rozumieją znaczenie tych terminów. Właśnie brak zrozumienia, a także zasad działania wyszukiwarki Google …

Perspektywa SEO w projektowaniu strony internetowej

optymalizacja strony

Kiedy zachodzi potrzeba promocji firmy w internecie, dylemat dotyczący kanałów promocji jest jednym z podstawowych, które się pojawiają. W dzisiejszym wpisie przyjrzę się zarówno SEO, jak i płatnym reklamom w wyszukiwarce, czyli Google AdWords. Zaczynamy :) Zarówno o SEO, jak i o AdWords słyszeli niemal wszyscy. Słyszeli – nie znaczy to jednak, że rozumieją znaczenie tych terminów. Właśnie brak zrozumienia, a także zasad działania wyszukiwarki Google …

Lepsze reklamy AdWords dzięki kilku trickom psychologicznym

Tricki - AdWords

Kiedy zachodzi potrzeba promocji firmy w internecie, dylemat dotyczący kanałów promocji jest jednym z podstawowych, które się pojawiają. W dzisiejszym wpisie przyjrzę się zarówno SEO, jak i płatnym reklamom w wyszukiwarce, czyli Google AdWords. Zaczynamy :) Zarówno o SEO, jak i o AdWords słyszeli niemal wszyscy. Słyszeli – nie znaczy to jednak, że rozumieją znaczenie tych terminów. Właśnie brak zrozumienia, a także zasad działania wyszukiwarki Google …