Artykuły sponsorowane – kilka zasad, dzięki którym spełnią swój cel

Znakiem czasów stało się bombardowanie ludzi przekazami reklamowymi i promocyjnymi. Nie ma godziny, żeby nie dotarł do nas komunikat, w którym ktoś chce nam coś sprzedać. Aby przetrwać, instynktownie nauczyliśmy się nie ufać reklamom i je omijać. Czy wobec tego artykuły sponsorowane mają jeszcze sens? Co zrobić, aby spełniły swój cel?

W tekście sponsorowanym bardziej niż w jakimkolwiek innym tekście liczy się lid, czyli pierwsze zdania mające zachęcić odbiorcę do przeczytania całości. Zachęcić, czyli w tym przypadku zaciekawić i sprawić, aby uznał on, że przeczytanie artykułu nie będzie stratą czasu. Że reklama może w pozytywny sposób odmienić jego życie i dlatego warto poświęcic temu czas. Za lidem musi kryć się rzeczywiście merytoryczna treść.

Wycyzelowany lid

Jak więc napisać lid artykułu sponsorowanego? Zastosuj kilka zasad:

  • Postaw na krótkość i zwięzłość lidu – niech jego długość nie przekracza 4 linijek, a liczba zdań niech nie będzie większa niż 3. Mogą to być dwa zdania rozwinięte. Masz mało miejsca, ale to sprzyja kondensacji myśli.
  • Nie używaj przymiotników w lidzie – jeśli rozpoczniesz od podkreślania genialnych cech produktu czy usługi, które opisujesz, poprzez użycie przymiotników (w dodatku w stopniu wyższym i najwyższym!), obudzisz strażnika i zniechęcisz czytelnika do dalszego czytania. Rozejrzyj się po mieście: wszędzie zobaczysz przymiotniki: „najlepszy”, „najtańszy”, „wspaniałe” etc. Ludzie są wyczuleni na to i już na poziomie podświadomości rozumieją, że to gra o ich portfele. Nie twierdzę, że masz usunąć przymiotniki ze swojego słownika – ale w dobrym lidzie dobrego artykułu sponsorowanego nie ma dla nich miejsca.
  • Spróbuj być oryginalny (ale nie na siłę!) – jeśli w Twojej naturze leży dowcip, umiesz puentować i ripostować, spróbuj wykorzystać te swoje umiejętności i skonstruować lid, który będzie dowcipny, zaskakujący lub nawet pozytywnie szokujący. Uśmiech przyciąga, sprawia też, że ludzie czują się lepiej. Uśmiechem możesz zniwelować wrażenie odbiorcy, że coś chcesz mu sprzedać.
  • Zachęć do przeczytania całości – ludzie lubią być prowadzeni za rękę. Jeśli Twoim celem jest, aby czytelnik przeczytał całość, powiedz o tym wprost. „Zapraszamy do lektury całego artykułu” – proste zdanie, które sprawia, że czytelnik zostaje wezwany do działania.

Zasadnicza część artykułu – niech czytają z zapartym tchem

Kluczem do sukcesu jest temat. Bardzo ciężko, aby dla przeciętnego zjadacze chleba tematyka np. cegieł była zajmująca. Ale jeśli cegły ujmiemy jako elementy, które budują nowe etapy życia, zyskamy nową perspektywę oraz przestrzeń do przekazania reklamy.

Konstruując tekst artykułu koniecznie określ jego target. Jeśli to prości ludzie, ale specjaliści w swoim fachu, zrezygnuj z oryginalności na siłę i metafizycznych porównań. Jeśli to poeci, prostota jest nie na miejscu. Przyjmując jednak, że najczęściej będziesz sprzedawał konkretny produkt lub usługę:

Przejrzystość i prostota tekstu

Nie układaj skomplikowanych zdań, lecz krótkie i zwięzłe, unikaj patosu i szerokim łukiem omijaj metafory

Pamiętaj o najlepszych praktykach w pisaniu tekstu dla internetu

Czyli o akapitach, które mają nie więcej niż 3 zdania.

Unikaj strony biernej oraz imiesłowów

Te ostatnie tylko niepotrzebnie wydłużają tekst.

Podkreślaj korzyści

Niech klient ma świadomość, co zyska, decydując się na tę ofertę. Ale rób to w sposób nienachalny. Spróbuj siebie wyobrazić sobie na miejscu osoby zainteresowanej zakupem produktu czy usługi. Zapytaj siebie, jakich korzyści byś się spodziewał, kupując tę ofertę, i je opisz. Pomyśl, jak ten produkt czy usługa, mogłyby zmienić Twoje życie na lepsze. To dobry punkt wyjścia.

Pisz z pozycji prostego człowieka, nie eksperta

A zatem: unikaj słownictwa specjalistycznego oraz podawania technicznych szczegółów. Klienta interesuje głównie to, jakie korzyści odniesie, a nie zaplecze techniczne.

Unikaj zbytniej poufałości wobec odbiorców

Nadmiaru potocznej odmiany języka – także takie zabiegi mogą obudzić strażnika i sprawić, że klient zorientuje się, że Twój brak dystansu to furtka, aby coś sprzedać.

Zadbaj o odpowiednią organizację tekstu

Czytelnik bowiem przeskanuje tekst wzrokiem. Jeśli zobaczy, że brakuje podziału na akapity, śródtytułów, a całość jest długa, automatycznie przypnie łatkę „nużący – szkoda czasu” i sie zniechęci. Pamiętaj zatem o krótkich akapitach oraz dobrych tytułach kolejnych części (o tworzeniu chwytliwych nagłówków pisałam już w artykule Jak tworzyć przyciągające nagłówki – przegląd sposobów).

Dodaj elementy obrazujące treść

Oczywiście o ile tylko jest to możliwe. Świetnie sprawdzą się (interaktywne) diagramy i infografiki oraz zdjęcia. Wszystko w myśl zasady, że jeden obraz jest wart tysiąc słów. Jednak oczywiście nie idziemy w ślady tabloidów i nie pozwalamy obrazkom i innym graficznym elementom dominować w treści :) Są tylko wsparciem w przyswajaniu.

Stosuj zasadę odwróconej piramidy

Jak w każdym tekście umieszczaj najważniejsze informacje na początku artykułu, stopniowo przedstawiaj te, które je dopełniają, ale bez których czytelnik i tak zrozumie Twój przekaz i będzie miał okazję wykonać zaplanowaną przez Ciebie akcję. Ludzie bardzo często nie docierają do końca artykułu, zasada odwróconej piramidy pozwala uniknąć sytuacji, w której dobrym lidem skłoniłeś czytelnika do przeczytania, ale nie dotarł do końca i przez to straciłeś szansę na konwersję.

Staraj się zachować bezstronność i ograniczyć marketing

Wiem, to porada, która może wzbudzić zdziwienie. Ktoś nam bowiem płaci za to, aby zachwalić produkt czy usługę, dlaczego więc mamy z tego rezygnować? Ponieważ najprościej jest zasypać czytelnika przymiotnikami, że coś jest najlepsze, najcudowniejsze, świetne, znakomite – ale za tym nie kryją się żadne dowody, żadne słowa. Co więcej, czytelnik codziennie zasypywany kiepskimi treściami reklamowymi zaczyna je ignorować.

A zatem:

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Postaw na dobrą, użyteczną treść. Niech Twój artykuł łączy w sobie chęć promocji produktu czy usługi z chęcią pomocy ludziom w rozwiązaniu jakiegoś problemu. Niech czytając wiedzą, że odniosą z tego korzyść. Zrezygnuj z nachalnego marketingu – to nie zadziała.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Perswazja w copywritingu

Znakiem czasów stało się bombardowanie ludzi przekazami reklamowymi i promocyjnymi. Nie ma godziny, żeby nie dotarł do nas komunikat, w którym ktoś chce nam coś sprzedać. Aby przetrwać, instynktownie nauczyliśmy się nie ufać reklamom i je omijać. Czy wobec tego artykuły sponsorowane mają jeszcze sens? Co zrobić, aby spełniły swój cel? W tekście sponsorowanym bardziej niż w jakimkolwiek innym tekście liczy się …

Optymalizacja treści strony WWW pod kątem SEO

optymalizacja treści stron Google

Znakiem czasów stało się bombardowanie ludzi przekazami reklamowymi i promocyjnymi. Nie ma godziny, żeby nie dotarł do nas komunikat, w którym ktoś chce nam coś sprzedać. Aby przetrwać, instynktownie nauczyliśmy się nie ufać reklamom i je omijać. Czy wobec tego artykuły sponsorowane mają jeszcze sens? Co zrobić, aby spełniły swój cel? W tekście sponsorowanym bardziej niż w jakimkolwiek innym tekście liczy się …

Perspektywa SEO w projektowaniu strony internetowej

optymalizacja strony

Znakiem czasów stało się bombardowanie ludzi przekazami reklamowymi i promocyjnymi. Nie ma godziny, żeby nie dotarł do nas komunikat, w którym ktoś chce nam coś sprzedać. Aby przetrwać, instynktownie nauczyliśmy się nie ufać reklamom i je omijać. Czy wobec tego artykuły sponsorowane mają jeszcze sens? Co zrobić, aby spełniły swój cel? W tekście sponsorowanym bardziej niż w jakimkolwiek innym tekście liczy się …

Lepsze reklamy AdWords dzięki kilku trickom psychologicznym

Tricki - AdWords

Znakiem czasów stało się bombardowanie ludzi przekazami reklamowymi i promocyjnymi. Nie ma godziny, żeby nie dotarł do nas komunikat, w którym ktoś chce nam coś sprzedać. Aby przetrwać, instynktownie nauczyliśmy się nie ufać reklamom i je omijać. Czy wobec tego artykuły sponsorowane mają jeszcze sens? Co zrobić, aby spełniły swój cel? W tekście sponsorowanym bardziej niż w jakimkolwiek innym tekście liczy się …