Efektywny webwriting w 2016 roku – jak pisać, aby osiągnąć założone cele?

Trendy się zmieniają – wszyscy o tym wiemy. Zmienia się też sposób pisania. Ewolucja prowadzi od rozwlekłych tekstów ku coraz większej ich kondensacji. Ale to nie wszystko, co w temacie należy wiedzieć. Jak w 2016 roku pisać, aby osiągać cele?

U progu 2016 roku wiemy już dużo o internautach i ich zachowaniach. Że skanują treść tekstów, nie czytają ich w pełni; że się spieszą, że w mig podejmują decyzję, czy w ogóle zostać na stronie, bo potencjalnie może być interesująca, czy ją opuszczają – decyzję tę opierając na dosłownie paru przesłankach. Ich oczy męczą się dużo szybciej, niż oczy czytelnika, który patrzy w papierową książkę. Na koniec 2015 roku mamy już opracowany zestaw technik, jak pisać, aby jak najdłużej zatrzymać internautę na stronie i dać mu to, czego chce. Ale ewolucja w tekstach jeszcze się nie skończyła.

Zgromadź dane o odbiorcach

To banał, ale treści muszą być dostosowane do targetu. Jeśli piszesz dla firmy, której potencjalni klienci są zamożnymi, konserwatywnymi osobami w przedziale wiekowym 40-60 lat, Twój przekaz musi być dostosowany do ich umysłu oraz języka, którego używają. Nie możesz stworzyć szalonych, rymowanych tekstów, bo się po prostu zniechęcą. Dlatego zgromadź najpierw jak najwięcej danych o targecie. Każda, nawet najmniejsza informacja może rzutować na teksty i modyfikować ich wymowę. Nie lekceważ jej.

W 2016 roku będziemy mieli coraz lepsze narzędzia do gromadzenia takich danych – korzystajmy z nich. Pamiętajcie – narzędzie Google Analytics dostarcza dużo więcej danych, niż tylko liczba odwiedzin czy czas spędzany na stronie. To potężne narzędzie, które – właściwie skonfigurowane – da dużo więcej informacji. Pamiętajcie o mapach cieplnych (CrazyEgg), narzędziach do zbierania opinii (Opiniac, Qualaroo) oraz mapach kliknięć (Clicktale). Nie zapominajcie też o potencjale marketing automation.

Pokrój tort na małe kawałki – pisz krótko

Dziś już wiemy, że internauci skanują tekst. 38% nigdy nie dotrze do końca Twojego artykułu. Część dlatego, że trzeba będzie przewinąć stronę, co ich zniechęci. Część nie będzie zainteresowana treścią. Część uzna, że nie znajdzie w artykule tego, czego szukają – odpłyną w głąb sieci, żeby szukać dalej. Zresztą – czy jemy tort w całości? Nie, kroimy na małe kawałki. Dlatego pokrój Twój tekst na akapity złożone z maksymalnie 3 zdań po 20 słów, żeby użytkownik mógł łatwo go przeskanować i zdecydować, czy zostać. Wszyscy wolimy małe segmenty, bo łatwiej je czytać.

Często spotykam się z tym, że ludzie nie umieją dzielić tekstu na akapity. Każdy temat, a najlepiej każda nowa myśl powinna znajdować się w osobnym akapicie. To najlepsza zasada ich wyodrębniania.

Ze śródtytułów stwórz mapę strony

Śródtytuły pomogą zorientować się internaucie w treści artykułu. Tworzą swego rodzaju mapę strony, po której oczami przemknie internauta. Im bardziej precyzyjne będą śródtytuły, im lepiej oddziałają na jego wyobraźnię, tym większa szansa, że go zatrzymasz na stronie na dłużej. Nie ograniczaj się jednak do jednego wyrazu – śródtytuły w ten sposób tworzone mogą być niezrozumiałe, na pewno będą niezbyt intrygujące.

Żeby nie być gołosłowną: spójrz na nagłówek tego akapitu. Mógł brzmieć po prostu „Śródtytuły” – oddawałby w ten sposób treść. Ale… postawiłam na kreatywność, dlatego brzmi: „Ze śródtytułów stwórz mapę strony”. Jest polecenie (ludzie lubią wiedzieć, co mają robić), jest odniesienie do innej rzeczywistości, jest wskazanie na rolę nagłowka jako przewodnika. Kilka wyrazów więcej, a efekt dużo lepszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Artykuły sponsorowane – kilka zasad, dzięki którym spełnią swój cel

Trendy się zmieniają – wszyscy o tym wiemy. Zmienia się też sposób pisania. Ewolucja prowadzi od rozwlekłych tekstów ku coraz większej ich kondensacji. Ale to nie wszystko, co w temacie należy wiedzieć. Jak w 2016 roku pisać, aby osiągać cele? U progu 2016 roku wiemy już dużo o internautach i ich zachowaniach. Że skanują treść tekstów, nie czytają ich w pełni; że się spieszą, że w mig …

Neuromarketing w tworzeniu stron internetowych

Neuromarketing w projektowaniu stron internetowych

Trendy się zmieniają – wszyscy o tym wiemy. Zmienia się też sposób pisania. Ewolucja prowadzi od rozwlekłych tekstów ku coraz większej ich kondensacji. Ale to nie wszystko, co w temacie należy wiedzieć. Jak w 2016 roku pisać, aby osiągać cele? U progu 2016 roku wiemy już dużo o internautach i ich zachowaniach. Że skanują treść tekstów, nie czytają ich w pełni; że się spieszą, że w mig …

Lista jako sposób prezentacji treści – modne, ale czy efektywne?

Lista - modna i efektywna

Trendy się zmieniają – wszyscy o tym wiemy. Zmienia się też sposób pisania. Ewolucja prowadzi od rozwlekłych tekstów ku coraz większej ich kondensacji. Ale to nie wszystko, co w temacie należy wiedzieć. Jak w 2016 roku pisać, aby osiągać cele? U progu 2016 roku wiemy już dużo o internautach i ich zachowaniach. Że skanują treść tekstów, nie czytają ich w pełni; że się spieszą, że w mig …