Nauromarketing dźwignią tekstów?

Oczywiście. Możesz mieć naprawdę znakomite i lekkie pióro, poznać tajniki konstruowania efektywnych zdań, żonglować słowami. Ale tak naprawdę to nic, jeśli nie posiądziesz podstawowej wiedzy o ludzkim mózgu i jego działaniu. Ta wiedza jest jak ukryty silnik w kajaku. Jasne, możesz ręcznie wiosłować i dopłyniesz. Ale możesz włączyć silnik i osiągnąć cel szybciej, łatwiej i bez problemów. Dlatego – poświęć chwilę na kilka ciekawostek i porad wypływających z wieloletnich badań nad mózgiem i jego pracą!

Wiedza o mózgu a tekst sprzedażowy

Tekst ten w dużej mierze oparłam o lekturę znakomitej książki A. K. Pradeepa pt. Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży.

Ośrodek nagrody

Nasz mózg wyposażony został w możliwość dawania nam znać, co jest pożyteczne dla organizmu i które czynności należy w związku z tym powtarzać. W reakcji na to zaczynają wydzielać się endorfiny – hormony szczęścia, które odczuwamy jako satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, osiągnięcia celu etc. Aktywowany zostaje ośrodek nagrody. Duma, satysfakcja, szczęście i zadowolenie związane z tym, czego właśnie dokonałeś, zapiszą się w Twojej głowie na lata, skłaniając Cię do powtarzania tego, aby znów poczuć iskierki przyjemności.

Jeśli Twój tekst będzie w stanie uaktywnić ośrodek nagrody Twoich Klientów – odniesiesz sukces. Jak tego dokonać? Musisz głęboko zastanowić się, co wiesz o swoich klientach, czego oni oczekują, co lubią. Zgromadzenie tych informacji pozwoli Ci ustalić, co może uaktywnić ośrodek nagrody w ich głowach. Piszesz o biżuterii? Blask diamentów w oczach zazdrosnych koleżanek może być tym co aktywuje układ nagrody u Twoich potencjalnych klientek. Opisujesz tabletki na rzucenie palenia? Roztocz wizję życia wolnego od nałogu, zestaw je z maratończykiem, który pobił rekord życia. Pokaż klientowi jego samego czującego w ustach smak zwycięstwa.

Zmęczony mózg

Nasz mózg przetwarza w każdej chwili ogromną ilość informacji. Część świadomie, a część na poziomie podświadomości. W każdej minucie dokonuje się tytaniczna praca polegająca na filtrowaniu docierających do nas informacji. Dzięki temu nie będziemy pamiętali rzeczy nieistotnych. My, copywriterzy, musimy tak formułować nasze teksty, aby nie męczyły, i przez to nie trafiły do strumienia informacji do zapomnienia. Muszą być jasne i przejrzyste, logiczne i łatwe. Każde zbędne udziwnienie podwyższa szansę na trafienie do zapomnienia.

Oryginalność w cenie

Żyjemy w czasach, w których oryginalność jest wręcz obowiązkiem. Na zatłoczonym rynku trzeba się wyróżnić, oryginalność jest jedną z dróg. Ale postulat oryginalności ma jeszcze jedno uzasadnienie, które znajdziemy w wiedzy o działaniu naszego mózgu. Nasz mózg stale wypatruje tego, co nowe i oryginalne. W zalewie miliardów informacji tylko to, czego jeszcze nie doznał, jest w stanie go poruszyć, przyciągnąć uwagę.

Dlatego – bądź oryginalny w tekstach. Pamiętaj jednak, że każda oryginalność musi być dopasowana do medium, dla którego tworzysz tekst. Nie zapominaj o ograniczeniach dotyczących każdego z nich (o ograniczeniu kreatywności w tekstach dla sieci przeczytasz chociażby we wpisie Starter kit dla webwritera.

Mózg kobiety, mózg mężczyzny – inne przekazy

Różnice pomiędzy płciami są bardzo istotne i wiedza o tych różnicach oraz wynikającym z nich podejściu do życia, może być kluczowa dla napisania dobrego i efektywnego tekstu sprzedażowego. Kobiety mają wdrukowaną w głowę potrzebę przynależności – do rodziny, do grupy, do jakiejś społeczności. Mężczyźni – co wynika z ewolucji – są większymi indywidualistami, cenią autonomię.
Dlatego konstruując tekst skierowany do kobiet, warto odwoływać się do wspomnianej grupowości. Zdanie: „Porzućmy troski dnia codziennego i wreszcie odetchnijmy w górach!” dużo bardziej przemówi do kobiet, niż do mężczyzn. Do kobiet częściej przemówią także pierwiastki emocjonalne i empatyczne. Dobry tekst kierowany do kobiet powinien je uwzględniać. Powinien także być skonstruowany z myślą o tym, że kobiety cenią także stabilizację, przewidywalność, praktyczność oraz korzyści dla rodziny. Kobietom nie powinno się narzucać zmian, natomiast podkreślanie korzyści, jakie odniosą z opisywanego produktu czy usługi (one lub ich rodzina lub bliscy) są jednym z filarów sukcesu tekstu.

Do kobiet niemal wcale nie przemawiają komunikaty oparte o seks. Natomiast te budowane na wizerunku mężczyzny jako ojca, człowieka troskliwego i rozumiejącego jak najbardziej. Kobiety są dużo bardziej wrażliwe na język. Trzeba im zatem opowiedzieć historię, najlepiej z pierwiastkiem emocjonalnym. Suche fakty i statystyki do kobiet kompletnie nie przemawiają. Dobrze jest też mówić do kobiet empatią i pozwalać im jej doświadczać. Kobiety nie lubią mówienia bez ogródek: nie czekaj! zadzwoń!

Pisz o ludziach i ich doświadczeniach, nie o wszystkim obok. Dzięki temu, że posiadamy neurony lustrzane, które pozwalają nam naśladować, takie obrazy bardziej do nas przemawiają. Dzięki nim chcemy doświadczenia (także czyjeś) powtarzać.

Spróbuj zaspokoić pragnienie konsumenta, który chce nawiązać kontakt z innymi. Daj mu szansę zobaczyć i poczuć to, czego doświadczają inni. Zjawisko to działa z największą siłą, gdy wykorzystuje się bodźce wzrokowe i słuchowe, np. w reklamach telewizyjnych, filmowych, radiowych czy prasowych. Nawet przeczytanie słowa „kichnąć” może skłonić nasz organizm do wykonania tej czynności. Podobnie rzecz się ma w przypadku „swędzenia”, „przeciągania się”, „połykania” i setek innych typowych czynności i zjawisk, o których można czytać. (A. K. Pradeep, Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, Warszawa 2011, s. 106).

To tylko garść wiedzy o mózgu i wypływających z niej wnioskach dla konstruowania tekstów. Do neuromarketingu, czyli nauki, która mówi o tym, jak ludzki mózg reaguje na bodźce marketingowe będę na blogu wracać częściej. To wiedza, w której kryją się recepty na naprawdę udane, skuteczne teksty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz także

Perswazja w copywritingu

Oczywiście. Możesz mieć naprawdę znakomite i lekkie pióro, poznać tajniki konstruowania efektywnych zdań, żonglować słowami. Ale tak naprawdę to nic, jeśli nie posiądziesz podstawowej wiedzy o ludzkim mózgu i jego działaniu. Ta wiedza jest jak ukryty silnik w kajaku. Jasne, możesz ręcznie wiosłować i dopłyniesz. Ale możesz włączyć silnik i osiągnąć cel szybciej, łatwiej i bez problemów. Dlatego – poświęć chwilę na kilka ciekawostek i porad wypływających …

Optymalizacja treści strony WWW pod kątem SEO

optymalizacja treści stron Google

Oczywiście. Możesz mieć naprawdę znakomite i lekkie pióro, poznać tajniki konstruowania efektywnych zdań, żonglować słowami. Ale tak naprawdę to nic, jeśli nie posiądziesz podstawowej wiedzy o ludzkim mózgu i jego działaniu. Ta wiedza jest jak ukryty silnik w kajaku. Jasne, możesz ręcznie wiosłować i dopłyniesz. Ale możesz włączyć silnik i osiągnąć cel szybciej, łatwiej i bez problemów. Dlatego – poświęć chwilę na kilka ciekawostek i porad wypływających …

Perspektywa SEO w projektowaniu strony internetowej

optymalizacja strony

Oczywiście. Możesz mieć naprawdę znakomite i lekkie pióro, poznać tajniki konstruowania efektywnych zdań, żonglować słowami. Ale tak naprawdę to nic, jeśli nie posiądziesz podstawowej wiedzy o ludzkim mózgu i jego działaniu. Ta wiedza jest jak ukryty silnik w kajaku. Jasne, możesz ręcznie wiosłować i dopłyniesz. Ale możesz włączyć silnik i osiągnąć cel szybciej, łatwiej i bez problemów. Dlatego – poświęć chwilę na kilka ciekawostek i porad wypływających …

Lepsze reklamy AdWords dzięki kilku trickom psychologicznym

Tricki - AdWords

Oczywiście. Możesz mieć naprawdę znakomite i lekkie pióro, poznać tajniki konstruowania efektywnych zdań, żonglować słowami. Ale tak naprawdę to nic, jeśli nie posiądziesz podstawowej wiedzy o ludzkim mózgu i jego działaniu. Ta wiedza jest jak ukryty silnik w kajaku. Jasne, możesz ręcznie wiosłować i dopłyniesz. Ale możesz włączyć silnik i osiągnąć cel szybciej, łatwiej i bez problemów. Dlatego – poświęć chwilę na kilka ciekawostek i porad wypływających …